Show simple item record

dc.contributor.authorBæck, Unn-Doris Karlsen
dc.date.accessioned2025-02-12T09:08:59Z
dc.date.available2025-02-12T09:08:59Z
dc.date.issued2024-06-25
dc.description.abstractSosial integrasjon og fellesskap har alltid, i varierende forkledninger og med ulike betegnelser, vært et grunnleggende inntak til en sosiologisk forståelse av hva det er som holder samfunn sammen – hva som utgjør limet. Ideen om fellesskap finner også gjenklang i den offentlige debatten, som et symbol eller en aspirasjon, og ulike analogier har vært tatt i bruk for å konkretisere hvordan former for opplevd fellesskap er viktig for å holde et samfunn sammen. Et eksempel på dette finner vi i tidligere statsminister Gro Harlem Brundtlands nyttårstale fra 1995, der hun etterlyste nabokjerringa; den nysgjerrige naboen som bryr seg om og med sine omgivelser. Nabokjerringa legger seg gjerne for mye opp i ting hun egentlig ikke har noe med, men gjennom sitt engasjement i omgivelsene bidrar hun likevel til å opprettholde en følelse av fellesskap i samfunnet. Hun kan forstås som et symbol på de tette fellesskapene som en gang fantes overalt, i de små samfunnene der folk så hverandre og brydde seg om hverandre, og Brundtland oppfordret dagens nabokjerringer til å bli mer nysgjerrige og bry seg meren_US
dc.identifier.citationBæck UDB: Utdanning som fellesskapsskapende prosjekt. In: Aakvaag CG, Bæck UDB. Robuste fellesskap, 2024. Fagbokforlaget p. 139-156en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2298023
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.55669/oa2402
dc.identifier.isbn978-82-450-4664-9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36476
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleUtdanning som fellesskapsskapende prosjekten_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)