dc.contributor.author | Bæck, Unn-Doris Karlsen | |
dc.date.accessioned | 2025-02-12T09:08:59Z | |
dc.date.available | 2025-02-12T09:08:59Z | |
dc.date.issued | 2024-06-25 | |
dc.description.abstract | Sosial integrasjon og fellesskap har alltid, i varierende forkledninger og med ulike betegnelser, vært et grunnleggende inntak til en sosiologisk forståelse av hva det er som holder samfunn sammen – hva som utgjør limet. Ideen om fellesskap finner også gjenklang i den offentlige debatten, som et symbol eller en aspirasjon, og ulike analogier har vært tatt i bruk for å konkretisere hvordan former for opplevd fellesskap er viktig for å holde et samfunn sammen. Et eksempel på dette finner vi i tidligere statsminister Gro Harlem Brundtlands nyttårstale fra 1995, der hun etterlyste nabokjerringa; den nysgjerrige naboen som bryr seg om og med sine omgivelser. Nabokjerringa legger seg gjerne for mye opp i ting hun egentlig ikke har noe med, men gjennom sitt engasjement i omgivelsene bidrar hun likevel til å opprettholde en følelse av fellesskap i samfunnet. Hun kan forstås som et symbol på de tette fellesskapene som en gang fantes overalt, i de små samfunnene der folk så hverandre og brydde seg om hverandre, og Brundtland oppfordret dagens nabokjerringer til å bli mer nysgjerrige og bry seg mer | en_US |
dc.identifier.citation | Bæck UDB: Utdanning som fellesskapsskapende prosjekt. In: Aakvaag CG, Bæck UDB. Robuste fellesskap, 2024. Fagbokforlaget p. 139-156 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2298023 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.55669/oa2402 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-450-4664-9 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/36476 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Fagbokforlaget | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Utdanning som fellesskapsskapende prosjekt | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Bokkapittel | en_US |