Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
Abstract
Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer har status som urfolk i Norge (Justis- og beredskapsdepartementet, 2023) og gjennom Grunnloven (Hoelseth, 2023) har norske myndigheter forpliktet seg til å legge forholdene til rette for at samer skal kunne utvikle sitt språk, kultur og samfunnsliv. Sannhets- og forsoningskommisjonen (Høybråten et al., 2023) foreslår en bred satsning på formidling av kunnskap om samer, kvener/norskfinner og skogfinner. En slik satsning innebærer et kunnskapsløft både innenfor offentlig sektor og sivilsamfunnet. Et mål med dette kapitlet er å gi innspill til et slikt kunnskapsløft innenfor matematikkfaget. Kommisjonen påpeker følgende: “De kvenske, skogfinske og samiske samfunnene må få bedre mulighet til å ta del i kunnskapsutviklingen og formidlingen av egen historie og kultur” (Høybråten et al, 2023, s. 652-653). Vi har valgt å fokusere på samisk i dette kapitlet.
Description
Publisher
UniversitetsforlagetCitation
Fyhn ab, Partapuoli AK, Steinfjell AS, Labba: Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 70-90Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)