dc.contributor.author | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.author | Partapuoli, Anna Kaisa | |
dc.contributor.author | Steinfjell, Ann Synnøve | |
dc.contributor.author | Labba, Pia-Maria | |
dc.date.accessioned | 2025-03-13T14:11:13Z | |
dc.date.available | 2025-03-13T14:11:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.description.abstract | Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer har status som urfolk i Norge (Justis- og beredskapsdepartementet, 2023) og gjennom Grunnloven (Hoelseth, 2023) har norske myndigheter forpliktet seg til å legge forholdene til rette for at samer skal kunne utvikle sitt språk, kultur og samfunnsliv. Sannhets- og forsoningskommisjonen (Høybråten et al., 2023) foreslår en bred satsning på formidling av kunnskap om samer, kvener/norskfinner og skogfinner. En slik satsning innebærer et kunnskapsløft både innenfor offentlig sektor og sivilsamfunnet. Et mål med dette kapitlet er å gi innspill til et slikt kunnskapsløft innenfor matematikkfaget. Kommisjonen påpeker følgende: “De kvenske, skogfinske og samiske samfunnene må få bedre mulighet til å ta del i kunnskapsutviklingen og formidlingen av egen historie og kultur” (Høybråten et al, 2023, s. 652-653). Vi har valgt å fokusere på samisk i dette kapitlet. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka>https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Fyhn ab, Partapuoli AK, Steinfjell AS, Labba: Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 70-90 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2279360 | |
dc.identifier.isbn | 9788215070223 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/36689 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.projectID | Norges forskningsråd: 270764 | en_US |
dc.relation.uri | https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Etnomatematikk / Ethnomathematics | en_US |
dc.title.alternative | Sámi etnomatematihkka | en_US |
dc.title | Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan? | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Bokkapittel | en_US |