Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.authorPartapuoli, Anna Kaisa
dc.contributor.authorSteinfjell, Ann Synnøve
dc.contributor.authorLabba, Pia-Maria
dc.date.accessioned2025-03-13T14:11:13Z
dc.date.available2025-03-13T14:11:13Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractKapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer har status som urfolk i Norge (Justis- og beredskapsdepartementet, 2023) og gjennom Grunnloven (Hoelseth, 2023) har norske myndigheter forpliktet seg til å legge forholdene til rette for at samer skal kunne utvikle sitt språk, kultur og samfunnsliv. Sannhets- og forsoningskommisjonen (Høybråten et al., 2023) foreslår en bred satsning på formidling av kunnskap om samer, kvener/norskfinner og skogfinner. En slik satsning innebærer et kunnskapsløft både innenfor offentlig sektor og sivilsamfunnet. Et mål med dette kapitlet er å gi innspill til et slikt kunnskapsløft innenfor matematikkfaget. Kommisjonen påpeker følgende: “De kvenske, skogfinske og samiske samfunnene må få bedre mulighet til å ta del i kunnskapsutviklingen og formidlingen av egen historie og kultur” (Høybråten et al, 2023, s. 652-653). Vi har valgt å fokusere på samisk i dette kapitlet.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka>https://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka</a>.en_US
dc.identifier.citationFyhn ab, Partapuoli AK, Steinfjell AS, Labba: Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 70-90en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2279360
dc.identifier.isbn9788215070223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36689
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 270764en_US
dc.relation.urihttps://ovttas.no/nb/dokumenta_sami-etnomatematihkka
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectEtnomatematikk / Ethnomathematicsen_US
dc.title.alternativeSámi etnomatematihkkaen_US
dc.titleSamisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?en_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel