ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematiske bevis og resonnement

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36793
Thumbnail
Åpne
article.pdf (284.9Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Forfatter
Birkeland, Alv
Sammendrag
I læreplanverket for Kunnskapsløftet formulerer Utdanningsdirektoratet (2020) kjerneelementer for de ulike fagene. I matematikk heter ett av dem «Resonnering og argumentasjon». Dette kjerneelementet skal handle om å kunne følge og forstå matematiske tankerekker. Det skal også innebære at elevene utformer egne resonnement, og det skal handle om begrunnelser og bevis. I matematikk som vitenskap og forskningsaktivitet er bevis sentralt, men i skolen gjør man matematikk annerledes og på andre premisser enn i forskningsfaget matematikk. Matematikk i skolen dreier seg om undervisning av barn og unge i skolefaget matematikk. Spørsmålet er da hvilken rolle matematiske bevis kan ha, og hva matematiske bevis i skolen kan være. Det er naturlig å spørre om elevene i skolen kan ha utbytte av bevis, og om de i det hele tatt ser behov for bevis. Et annet kjerneelement i Kunnskapsløftet er «Utforsking og problemløsing». Utforskende undervisning kan løst defineres som undervisningsmåter der elevene arbeider på tilsvarende måter som forskere (Artigue & Blomhøj, 2013). Det tilsier at bevis likevel burde ha en rolle i skolematematikken også.
Forlag
Universitetsforlaget
Sitering
Birkeland A: Matematiske bevis og resonnement. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 246-264
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2024 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring