Show simple item record

dc.contributor.authorBirkeland, Alv
dc.date.accessioned2025-03-27T14:12:25Z
dc.date.available2025-03-27T14:12:25Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractI læreplanverket for Kunnskapsløftet formulerer Utdanningsdirektoratet (2020) kjerneelementer for de ulike fagene. I matematikk heter ett av dem «Resonnering og argumentasjon». Dette kjerneelementet skal handle om å kunne følge og forstå matematiske tankerekker. Det skal også innebære at elevene utformer egne resonnement, og det skal handle om begrunnelser og bevis. I matematikk som vitenskap og forskningsaktivitet er bevis sentralt, men i skolen gjør man matematikk annerledes og på andre premisser enn i forskningsfaget matematikk. Matematikk i skolen dreier seg om undervisning av barn og unge i skolefaget matematikk. Spørsmålet er da hvilken rolle matematiske bevis kan ha, og hva matematiske bevis i skolen kan være. Det er naturlig å spørre om elevene i skolen kan ha utbytte av bevis, og om de i det hele tatt ser behov for bevis. Et annet kjerneelement i Kunnskapsløftet er «Utforsking og problemløsing». Utforskende undervisning kan løst defineres som undervisningsmåter der elevene arbeider på tilsvarende måter som forskere (Artigue & Blomhøj, 2013). Det tilsier at bevis likevel burde ha en rolle i skolematematikken også.en_US
dc.identifier.citationBirkeland A: Matematiske bevis og resonnement. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 246-264en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2296891
dc.identifier.isbn9788215070223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36793
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.titleMatematiske bevis og resonnementen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record