dc.contributor.author | Birkeland, Alv | |
dc.date.accessioned | 2025-03-27T14:12:25Z | |
dc.date.available | 2025-03-27T14:12:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.description.abstract | I læreplanverket for Kunnskapsløftet formulerer Utdanningsdirektoratet (2020) kjerneelementer for de ulike fagene. I matematikk heter ett av dem «Resonnering og argumentasjon». Dette kjerneelementet skal handle om å kunne følge og forstå matematiske tankerekker. Det skal også innebære at elevene utformer egne resonnement, og det skal handle om begrunnelser og bevis. I matematikk som vitenskap og forskningsaktivitet er bevis sentralt, men i skolen gjør man matematikk annerledes og på andre premisser enn i forskningsfaget matematikk. Matematikk i skolen dreier seg om undervisning av barn og unge i skolefaget matematikk. Spørsmålet er da hvilken rolle matematiske bevis kan ha, og hva matematiske bevis i skolen kan være. Det er naturlig å spørre om elevene i skolen kan ha utbytte av bevis, og om de i det hele tatt ser behov for bevis. Et annet kjerneelement i Kunnskapsløftet er «Utforsking og problemløsing». Utforskende undervisning kan løst defineres som undervisningsmåter der elevene arbeider på tilsvarende måter som forskere (Artigue & Blomhøj, 2013). Det tilsier at bevis likevel burde ha en rolle i skolematematikken også. | en_US |
dc.identifier.citation | Birkeland A: Matematiske bevis og resonnement. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 246-264 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2296891 | |
dc.identifier.isbn | 9788215070223 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/36793 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.title | Matematiske bevis og resonnement | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Bokkapittel | en_US |