Show simple item record

dc.contributor.authorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorRoksvold, Jan Nyquist
dc.date.accessioned2025-04-25T11:03:49Z
dc.date.available2025-04-25T11:03:49Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractUtforskende undervisning har fått en sentral plass læreplaner de siste årene. En viktig årsak til det er at utforskende undervisning skal kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag (Rocard et al., 2007; Artigue & Blomhøj, 2013). I tillegg har det blitt påstått at utforsking kan dermed bidra til både verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå (NOU 2015: 8, s. 31). Det er ikke rart at politikere, utdanningsbyråkrater og forskere argumenterer for mer utforsking i skolen, men hva sier egentlig forskningen om effekten av utforskende undervisning? I dette kapitlet skal vi forsøke å svare på dette spørsmålet ved å benytte oss av det som gjerne kalles for narrativ litteraturstudie (Collins & Fauser, 2005). Men før vi kommer så langt, skal vi se litt nærmere på noen viktige forutsetninger for denne litteraturgjennomgangen.en_US
dc.identifier.citationHaavold, Roksvold: Effekten av utforskende undervisning. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 55-70en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2280382
dc.identifier.isbn9788215070223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/36947
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.titleEffekten av utforskende undervisningen_US
dc.type.versionacceptedVersionen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record