Implementering av utforskende undervisning i skolen: SUM - Sammenheng gjennom Utforskende Matematikkundervisning
Sammendrag
Det er mange faktorer som påvirker, i et komplekst samspill, hvordan matematikkundervisningen i skolen foregår og utvikler seg over tid. Mer generelt vil for eksempel lover, forskrifter og læreplaner være viktige, mens i den enkelte undervisningstimen har interaksjonen mellom læreren og enkeltelever stor betydning. Innen implementeringsteori kan denne kompleksiteten i matematikkundervisningen forstås som et eget system bestående av forskjellige organisatoriske nivåer. Vi skal i neste delkapittel komme tilbake til hva dette betyr, og nå begrense oss til å si at analysen i dette kapitlet er basert på implementeringsteori og de nivåene hvor det er mulighet for direkte samhandling mellom lærere og forskere – det vil si på klassetrinnsnivå, klasseromsnivå og på samhandlingsnivå med elever (se boks 5.1). Analysen vil veksle mellom å være først teoretisk og deretter empirisk. Den teoretiske analysen fokuserer på utviklingen av prosjektdesignet og hvordan forskningsbasert kunnskap om utforskende undervisning ble operasjonalisert. Den empiriske analysen tar deretter for seg på systematiske erfaringer samlet inn underveis i prosjektet. Dette kapitlet vil dermed ta form som en narrativ analyse av en større case innen implementeringsforskning (Cohen et al., 2017; Nilsen, 2020). Til slutt vil vi også diskutere vilkår for og perspektiver på samspill mellom utvikling av undervisningspraksis og matematikkdidaktisk forskning mer generelt.