ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innsikt i problemløsing og utforsking

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/36952
Thumbnail
View/Open
article.pdf (346.4Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Author
Haavold, Per Øystein; Stenberg, Eirin Utsigt
Abstract
Beskrivelsen av kjerneelementet utforsking og problemløsing i LK20 er kort og overfladisk. I den matematikkdidaktiske faglitteraturen finner man mer hjelpsomme og utfyllende definisjoner, men disse definisjonene er på sin side omfattende og detaljerte. En rekke didaktiske modeller har derfor blitt utviklet for å redusere kompleksiteten ved å avgrense arbeidet til elever og lærere i distinkte faser med tilhørende mål og aktiviteter. Problemet er at kreativt arbeid, som utforsking og problemløsing til dels er, ikke kan forenkles til trinnvise og forutsigbare oppskrifter. Målet med dette kapitlet er å argumentere for at utforsking og problemløsing i matematikk ikke kan reduseres bare til planlagte trinn, faser og oppskrifter, eller til innlærte mentale snarveier og strategier som også ofte nevnes. Det som mangler i en slik fremstilling av utforsking og problemløsing, er at det tas hensyn til spontane idéer og innsikt som tilsynelatende kan dukke opp fra intet. Vi omtaler gjerne dette som kreativitet og kreativ tenking i matematikk (Liljedahl et al., 2016). Enhver definisjon og beskrivelse av utforsking og problemløsing i matematikk må derfor også ta hensyn til kreativt arbeid som kan være uforutsigbart, variert og uten jevn progresjon.
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Haavold, Stenberg: Innsikt i problemløsing og utforsking. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 223-239
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2024 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)