Innsikt i problemløsing og utforsking
Abstract
Beskrivelsen av kjerneelementet utforsking og problemløsing i LK20 er kort og overfladisk. I den matematikkdidaktiske faglitteraturen finner man mer hjelpsomme og utfyllende definisjoner, men disse definisjonene er på sin side omfattende og detaljerte. En rekke didaktiske modeller har derfor blitt utviklet for å redusere kompleksiteten ved å avgrense arbeidet til elever og lærere i distinkte faser med tilhørende mål og aktiviteter. Problemet er at kreativt arbeid, som utforsking og problemløsing til dels er, ikke kan forenkles til trinnvise og forutsigbare oppskrifter. Målet med dette kapitlet er å argumentere for at utforsking og problemløsing i matematikk ikke kan reduseres bare til planlagte trinn, faser og oppskrifter, eller til innlærte mentale snarveier og strategier som også ofte nevnes. Det som mangler i en slik fremstilling av utforsking og problemløsing, er at det tas hensyn til spontane idéer og innsikt som tilsynelatende kan dukke opp fra intet. Vi omtaler gjerne dette som kreativitet og kreativ tenking i matematikk (Liljedahl et al., 2016). Enhver definisjon og beskrivelse av utforsking og problemløsing i matematikk må derfor også ta hensyn til kreativt arbeid som kan være uforutsigbart, variert og uten jevn progresjon.
Publisher
UniversitetsforlagetCitation
Haavold, Stenberg: Innsikt i problemløsing og utforsking. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 223-239Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)