Mobbing i skolen : en litteraturgjennomgang av eksisterende forskning, og undersøkelse av skolens tiltak for å bekjempe og forebygge mobbing
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/3696Date
2010-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Dalbakk, Jon AndreAbstract
“Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring” (Opplæringslova, 1998).
Det ble gjort en litteraturgjennomgang av eksisterende forskning på feltet mobbing i forhold til nasjonale og kommunale føringer for arbeid mot mobbing i norske grunnskoler. Samtidig ble 35 grunnskoler i en stor norsk bykommune undersøkt og testet i forhold til kunnskap og tiltak for å bekjempe og forebygge mobbing. Målet med dette studiet var å forsøke å forklare hvorfor mobbing enda er et eksisterende problem i skolen, 30 år etter at mobbeproblematikken kom i fokus. Antagelsen var at forskning dreier seg for lite om skolen som arena for å bekjempe mobbing. Av de 35 grunnskolene som ble invitert til å delta var det bare 39 respondenter fordelt på 11 skoler som svarte på undersøkelsen. Bare 19 respondenter fullførte hele undersøkelsen. Dette kan tyde på at det er lite interesse for arbeid mot mobbing i skolen. Data fra undersøkelsen indikerer at skoler med eget antimobbeprogram er mindre samkjørte i arbeidet mot mobbing enn skoler med anerkjente og vitenskapelig testet program. Dette studiets funn kan også tyde på at det er behov for utarbeiding av et antimobbeprogram som er tilpasset ungdomsskolenivået.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2010 The Author(s)
The following license file are associated with this item: