Ideelle velferdsorganisasjoners særtrekk, merverdi og impact (SMI)
Forfatter
Espedal, Gry; Wæraas, Arild; Stene, Eleni Maria; Hellevik, Øystein Bjarte; Steindorsdottir, Bryndis DoggSammendrag
Forskningsprosjektet har tatt utgangspunkt i to hovedspørsmål:
- Hva er ideelle tjenesteleverandører på helse- og sosialfeltet sine særtrekk, merverdi og impact?
- Hvordan forske på ideelle tjenesteleverandører på helse- og sosialfeltet sine særtrekk, merverdi og impact, og hvilke fordeler og ulemper har forskjellige målemetoder?
Prosjektet har fremhevet utforsking av merverdi som et prioritert formål. Et bærende resonnement i studien er at merverdi forutsetter impact ettersom det ikke ses på som mulig å generere merverdi uten først å skape en form for impact. Impact måler samfunnseffekten en tjeneste har for sluttbrukere. Merverdi er verdien av en tjeneste som bygger på samfunnseffekten. Det er verdien av ideelle velferdsorganisasjoner tjenester som positivt overskyter verdien som tilbys av andre tjenester, organisasjoner eller sektorer, slik dette oppfattes av sentrale interessenter. Siden dette er et relativt nytt forskningsfelt har prosjektet utviklet og testet et spørsmålsbatteri som er egnet til å utforske ideelle velferdsaktørers merverdi. Dette spørsmålsbatteriet opptrer i denne studien i to former; en intervjuguide brukt i kvalitative studier og et spørreskjema brukt i en kvantitativ studie.