dc.contributor.author | Wang, Oskar Jensen | |
dc.contributor.author | Varjola, Carita Elisabeth Eira | |
dc.contributor.author | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.date.accessioned | 2025-05-06T11:19:17Z | |
dc.date.available | 2025-05-06T11:19:17Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.description.abstract | Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter viser varierende grad av interesse. Utfordringen er å være den første til å finne en framgangsmåte for å komme fram til en korrekt løsning. Vi andre i rommet merker alvoret i situasjonen, det er et kappløp om å være først. Den videre teksten i kapittelet søker å gi innblikk i det aktuelle Sáhkku-problemet og belyse hva som skjedde i denne undervisningsøkta. Hensikten med kapittelet er å presentere et eksempel på utforskende matematikkundervisning relatert til samisk kultur. Utforskingsoppgaven kan løses ved minimal matematikkfaglig kompetanse, derfor stiller den ikke store krav til matematikkfaglig bakgrunn. | en_US |
dc.identifier.citation | Wang, Varjola, Fyhn: Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 162-180 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2279564 | |
dc.identifier.isbn | 9788215070223 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37001 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.projectID | Norges forskningsråd: 270764 | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Bokkapittel | en_US |