ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/37001
Thumbnail
View/Open
article.pdf (674.3Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Author
Wang, Oskar Jensen; Varjola, Carita Elisabeth Eira; Fyhn, Anne Birgitte
Abstract
Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter viser varierende grad av interesse. Utfordringen er å være den første til å finne en framgangsmåte for å komme fram til en korrekt løsning. Vi andre i rommet merker alvoret i situasjonen, det er et kappløp om å være først. Den videre teksten i kapittelet søker å gi innblikk i det aktuelle Sáhkku-problemet og belyse hva som skjedde i denne undervisningsøkta. Hensikten med kapittelet er å presentere et eksempel på utforskende matematikkundervisning relatert til samisk kultur. Utforskingsoppgaven kan løses ved minimal matematikkfaglig kompetanse, derfor stiller den ikke store krav til matematikkfaglig bakgrunn.
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Wang, Varjola, Fyhn: Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 162-180
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2024 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)