ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37001
Thumbnail
Åpne
article.pdf (674.3Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Forfatter
Wang, Oskar Jensen; Varjola, Carita Elisabeth Eira; Fyhn, Anne Birgitte
Sammendrag
Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter viser varierende grad av interesse. Utfordringen er å være den første til å finne en framgangsmåte for å komme fram til en korrekt løsning. Vi andre i rommet merker alvoret i situasjonen, det er et kappløp om å være først. Den videre teksten i kapittelet søker å gi innblikk i det aktuelle Sáhkku-problemet og belyse hva som skjedde i denne undervisningsøkta. Hensikten med kapittelet er å presentere et eksempel på utforskende matematikkundervisning relatert til samisk kultur. Utforskingsoppgaven kan løses ved minimal matematikkfaglig kompetanse, derfor stiller den ikke store krav til matematikkfaglig bakgrunn.
Forlag
Universitetsforlaget
Sitering
Wang, Varjola, Fyhn: Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 162-180
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [664]
Copyright 2024 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring