Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill
Abstract
Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter viser varierende grad av interesse. Utfordringen er å være den første til å finne en framgangsmåte for å komme fram til en korrekt løsning. Vi andre i rommet merker alvoret i situasjonen, det er et kappløp om å være først. Den videre teksten i kapittelet søker å gi innblikk i det aktuelle Sáhkku-problemet og belyse hva som skjedde i denne undervisningsøkta. Hensikten med kapittelet er å presentere et eksempel på utforskende matematikkundervisning relatert til samisk kultur. Utforskingsoppgaven kan løses ved minimal matematikkfaglig kompetanse, derfor stiller den ikke store krav til matematikkfaglig bakgrunn.
Publisher
UniversitetsforlagetCitation
Wang, Varjola, Fyhn: Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 162-180Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)