«Lærere må gi innholdsrike tilbakemeldinger, slik at det ikke bare blir tomme ord uten en mening bak». Et førstepersons aksjonsforskningsprosjekt om egen utvikling som lærer, ved bruk av samtalegrep i tilbakemeldinger
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37062Dato
2024-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Dette prosjektet har som formål å utvikle vår formative vurdering med hjelp av samtalegrep. Vi har gjennom prosjektet sett nærmere på hvordan samtalegrep kan hjelpe oss til å gi nyttige tilbakemeldinger. Vi har valgt å forske på egen praksis da vi har opplevd utfordringer ved å gi innholdsrike tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget.
Prosjektet har en kvalitativ forskningsmetode, hvor forskningsdesignet er et aksjonsforskningsprosjekt med to aksjoner. Undervisningsmetoden vi har brukt er stjerneorientering med kart. Vi har brukt datainnsamlingsmetodene kvalitativt forskningsintervju og observasjon. Vi har tatt lydopptak av intervjuene, som vi i etterkant analyserte gjennom en refleksiv tematisk analyse. Samtalegrepene vi har brukt i prosjektet er hentet fra Drageset (2013, s. 1), samt at vi under analysen oppdaget funn og utarbeidet tre nye samtalegrep innenfor anerkjennelse.
Gjennom prosjektet har vi erfart og funnet flere punkter som lærere aktivt bør tenke på i sin tilbakemeldingspraksis. Vi har blant annet funnet ut at læreren bør gi tilbakemeldinger med et faglig og verdifullt innhold. Et annet punkt vi har funnet ut er at en god lærer-elev-relasjon er sentral i tilbakemeldinger, da man gjennom en god relasjon har kjennskap til elevene sine og har bedre forutsetninger for å tilpasse undervisningen. I tillegg har vi erfart viktigheten ved anerkjennelse. Vi har funnet ut at gjennom å bruke samtalegrep som inneholder anerkjennelse, kan det blant annet føre til at elevene føler seg sett av kroppsøvingslæreren. Det er likevel en forutsetning at anerkjennelsen oppleves som troverdig av eleven.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: