Elevers matematiske læringsmuligheter i smågruppearbeid med åpne oppgaver. En flerkasusstudie av kjennetegn på læringsmulighetene til lavtpresterende ungdomsskoleelever.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37065Dato
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Frantzen, LindaSammendrag
Gjennom denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på følgende problemstilling:
Hva kjennetegner læringsmulighetene som viser seg når lavtpresterende elever arbeider med åpne oppgaver i heterogene smågrupper.
For å belyse to aspekter ved problemstillingen, ble følgende forskningsspørsmål benyttet:
1. Hva kjennetegner aktualiseringen til de lavtpresterende elevene i arbeidet med den åpne oppgaven i heterogene smågrupper?
2. Hva kjennetegner hvordan de lavtpresterende elevene reguleres i sin aktualisering av matematisk kunnskap, når de arbeidet med den åpne oppgaven i heterogene smågrupper?
Formålet med forskningen er å berike kunnskapsgrunnlaget om tilpasset opplæring i matematikk, ved å fokusere på heterogene smågrupper i ungdomsskolen og deres arbeid med de nye typer av åpne oppgaver som elever på ungdomsskoletrinnet møter på eksamen.
I mitt forskningsprosjekt gjennomfører jeg en kvalitativ flerkasusstudie basert på videoobservasjoner av 9.trinnselever, hvor jeg spesifikt fokuserer på fire kasus knyttet til elever som er identifisert av faglærere som lavtpresterende. Disse elevene arbeider i heterogene smågrupper bestående av tre elever hver, og jeg utforsker hvilke kjennetegn ved de matematiske læringsmulighetene som avdekkes for disse elevene. Studien benyttet en åpen oppgave som en del av undersøkelsen, og var forankret i en sosiokulturell referanseramme med en styrkebasert tilnærming.
Forskningsprosessen er dynamisk og involverer en stegvis-deduktiv induktiv analysemetode, som tillater en fleksibel og åpen tilnærming til empirien. Etter å ha definert forskningsfokuset mitt, ble en doktorgradsoppgave benyttet som et viktig referansepunkt for å sammenligne og kontrastere mine funn. Jeg anvendte teorien om objektivisering og prosessmodellen for å analysere hvordan interaksjoner i smågruppene påvirket og regulerte læringsmulighetene.
Resultatene fra studien viser tydelige kjennetegn ved læringsmulighetene for de lavtpresterende elevene, og at støtten fra medelever gjennom regulerende handlinger er avgjørende for å fremme aktualisering og engasjement. Forskningen understreker også et behov for økt støtte og tilpasning for å forbedre deres læringsmuligheter.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: