Elever med synsnedsettelser sine opplevelser av inkludering i skolen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/37066Date
2024-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Abrahamsen, NatalieAbstract
Formålet med denne kvalitative studien var å undersøke hvordan blinde og svaksynte elever opplevde inkludering i grunnskolen. Jeg ønsket å få innsikt i elevenes subjektive beskrivelser. Problemstillingen for denne studier var:
Hvordan opplevde blinde og svaksynte elever inkludering i grunnskolen?
Videre valgt jeg å avgrense og spisse oppgaven, og formulerte derfor to forskningsspørsmål:
1. Hvordan beskriver elevene den faglige inkludering?
2. Hvordan beskriver elevene den sosiale inkludering?
Det teoretiske rammeverket besto av en kort oppsummering av den spesialpedagogiske utviklingen, dette for å rette søkelyset og få en større forståelse rundt forskningsfeltet. Videre la jeg frem tidligere forskning som var relevant for studie og inkludering i dagens opplæringstilbud. Før jeg til slutt forklarte den sosiokulturelle tilnærmingen, som denne oppgaven retter fokuset mot.
Problemstillingen valgt jeg å belyse gjennom den kvalitative metoden og hermeneutiske tilnærmingen. Informantene er to personer som begge har en synsnedsettelse. Den ene informanten er elev ved ungdomskolen nå, mens den andre er ferdig med både grunnskolen og videregående skolen. Analysen av datamaterialet et gjort ved hjelp av den stegvis- deduktive induktive metoden til Tjora (2021).
De tre hovedtemaene jeg kom frem til gjennom kodingen av datamaterialet var hvor viktig relasjon mellom elev og lærer er for inkludering, hvordan det sosiale felleskapet blir påvirket av synsnedsettelser og hvordan ulike spesialpedagogiske behov påvirket inkluderingen. Funnene i undersøkelsen avdekker at informantene opplever både muligheter og utfordringer med inkludering i grunnskolen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: