Show simple item record

dc.contributor.advisorMonica, Bjerklund
dc.contributor.authorAbrahamsen, Natalie
dc.date.accessioned2025-05-14T08:16:41Z
dc.date.available2025-05-14T08:16:41Z
dc.date.issued2024-05-14
dc.description.abstractFormålet med denne kvalitative studien var å undersøke hvordan blinde og svaksynte elever opplevde inkludering i grunnskolen. Jeg ønsket å få innsikt i elevenes subjektive beskrivelser. Problemstillingen for denne studier var: Hvordan opplevde blinde og svaksynte elever inkludering i grunnskolen? Videre valgt jeg å avgrense og spisse oppgaven, og formulerte derfor to forskningsspørsmål: 1. Hvordan beskriver elevene den faglige inkludering? 2. Hvordan beskriver elevene den sosiale inkludering? Det teoretiske rammeverket besto av en kort oppsummering av den spesialpedagogiske utviklingen, dette for å rette søkelyset og få en større forståelse rundt forskningsfeltet. Videre la jeg frem tidligere forskning som var relevant for studie og inkludering i dagens opplæringstilbud. Før jeg til slutt forklarte den sosiokulturelle tilnærmingen, som denne oppgaven retter fokuset mot. Problemstillingen valgt jeg å belyse gjennom den kvalitative metoden og hermeneutiske tilnærmingen. Informantene er to personer som begge har en synsnedsettelse. Den ene informanten er elev ved ungdomskolen nå, mens den andre er ferdig med både grunnskolen og videregående skolen. Analysen av datamaterialet et gjort ved hjelp av den stegvis- deduktive induktive metoden til Tjora (2021). De tre hovedtemaene jeg kom frem til gjennom kodingen av datamaterialet var hvor viktig relasjon mellom elev og lærer er for inkludering, hvordan det sosiale felleskapet blir påvirket av synsnedsettelser og hvordan ulike spesialpedagogiske behov påvirket inkluderingen. Funnene i undersøkelsen avdekker at informantene opplever både muligheter og utfordringer med inkludering i grunnskolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37066
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectBlinde og svaksynteen_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectGrunnskolenen_US
dc.titleElever med synsnedsettelser sine opplevelser av inkludering i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)