Tilgang til helseopplysninger for læring og kunnskapsutvikling i henhold til §29c i Helsepersonelloven i ambulansetjenesten- en nettbasert spørreundersøkelse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37241Dato
2023-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Wolden, Hanne CecilieSammendrag
Materiale og metode - Studien er basert på en spørreundersøkelse, utformet i Nettskjema og distribuert ut til ansatte i ambulansetjenesten i ulike helseforetak i Norge via en link på e-post. Data og kodebok er overført fra Nettskjema til SPSS for analyser. Kji-kvadrattest og Fisher eksakte test er benyttet for å analysere datamaterialet, og resultat er presentert i frekvens - og krysstabeller.
Resultater - Totalt 78 personer besvarte spørreundersøkelsen. Majoriteten av respondentene var menn i aldersgruppen 40-49 år, utdannet som fagarbeider. Kun 12% av respondentene mente at endring av §29c i Helsepersonelloven hadde bidratt til lettere tilgang på helseopplysninger til egen læring. Årsaker som nevnes tilknyttet utfordringer rundt tilegning av helseopplysninger er manglende systemer, manglende kunnskap om praktisering av paragrafen og manglende kunnskap om hvordan tilgang til helseopplysninger til bruk i egen læring og egen kunnskapsutvikling skal tilegnes. Over 50% av respondentene var misfornøyd med dagens praktisering av revidert §29c i Helsepersonelloven.
Konklusjon - Få respondenter og usikkerhet om deres representativitet gjør det vanskelig å trekke sikre konklusjoner av denne studien. Majoriteten av respondentene var ikke tilfreds med dagen tilgang til helseopplysninger for bruk i egen læring, og de færreste opplevde at endring av paragrafen har gjort tilgangen lettere. Resultatet indikerer at ytterligere tiltak er nødvendig for å sikre en tilstrekkelig og god opplevelse av tilgang til helseopplysninger i henhold til §29c i Helsepersonelloven for ansatte i ambulansetjenesten.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: