Unge kvinners opplevelser med prevensjonsveiledning: En kvalitativ studie fra Norge
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/37291Date
2025-03-17Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Tittel: Unge kvinners opplevelser med prevensjonsveiledning: En kvalitativ studie fra Norge.
Hensikt: Hensikten med studien er å få økt kunnskap og større forståelse for hvordan unge kvinner opplever prevensjonsveiledning hos helsepersonell.
Problemstilling: Hvordan opplever unge kvinner prevensjonsveiledningen?
Metode: Studien har benyttet et kvalitativt design. Det ble utført ti semistrukturerte individuelle intervjuer. Informantene var unge kvinner mellom 18-25 år. De unge kvinnene var bosatt i ulike geografiske områder i Norge, og alle brukte eller hadde tidligere brukt prevensjon. Datamaterialet er analysert ved bruk av Malteruds systematiske tekstkondensering (STC).
Resultat: Analysen resulterte i tre kategorier: «Delaktighet og kunnskap er en forutsetning for egne valg»: Tilpasset informasjon, medbestemmelse og tillit til helsepersonell styrket beslutningsprosessen, mens manglende faglig kunnskap kunne begrense kvinnenes mulighet til å ta informerte valg. «Standardisert veiledning og helsepersonells holdninger begrenser mulighetene»: Generelle anbefalinger basert på bestemte grupper, helsepersonells skepsis og holdninger, samt veiledning preget av tidligere erfaringer og helsepersonells egne preferanser, kunne begrense kvinnenes valgmuligheter. «Åpen dialog og tilstedeværelse skaper trygghet»: En åpen dialog og helsepersonells tilstedeværelse skapte trygghet i prevensjonsveiledningen, mens tidspress, begrenset tilgjengelighet og mangelfull eller utydelig informasjon kunne føre til usikkerhet og manglende deltakelse i beslutningsprosessen.
Konklusjon: Studien viste at unge kvinner ønsket en individuelt tilpasset prevensjonsveiledning der de ble lyttet til og fikk relevant informasjon. Standardisert veiledning, tidspress og helsepersonells holdninger begrenset muligheten til å ta informerte valg. Åpen dialog og tilstedeværelse skapte trygghet, mens økt kunnskap og mer tid til samtale kunne forbedre veiledningen og gi unge kvinner et bedre grunnlag for egne valg.
Nøkkelord: Jordmor, unge kvinner, delt beslutningstaking, kvalitativ metode, prevensjonsveiledning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2025 The Author(s)
The following license file are associated with this item: