Show simple item record

dc.contributor.advisorHiss, Florian
dc.contributor.advisorJohnsen, Ragni Vik
dc.contributor.authorFigenschau, Victoria Isaksen
dc.date.accessioned2025-06-27T08:30:58Z
dc.date.available2025-06-27T08:30:58Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne kvalitative intervensjonsstudien undersøker hvordan redesign kan brukes som klasseromsmetode for å styrke elevenes kritisk literacy-ferdigheter i norskfaget. Kritisk literacy er en sentral del av norskfaget, en forutsetning for demokratisk deltakelse, og omhandler tekstkompetansen som kreves i møte med et stadig mer komplekst tekstsamfunn. Studien utforsker hvilken mening som uttrykkes i en lokal multimodal reklame, hvilke valg elevene gjør i redesign av reklamen med hensyn til endring av adressat, samt hvordan elevene begrunner og diskuterer teksters påvirkningskraft. Redesign som metode bygger på Hilary Janks’ sykliske arbeid med tekst og kritisk literacy-teori. Masteroppgaven har et teoretisk grunnlag i sosialsemiotisk teori, basert på arbeidet til Michael Halliday, Gunther Kress og Theo van Leeuwen, i tillegg til kritisk literacy-teori slik den er formulert av Hilary Janks. Datamaterialet består av én lokal multimodal reklame, 15 elevtekster, elevers refleksjonsnotater og observasjoner fra undervisningen. Analysen kombinerer multimodal semiotisk analyse, slik Veum og Skovholt beskriver med utgangspunkt i sosialsemiotikken, og tematisk analyse etter Braun og Clarke. Oppgavens mest sentrale funn indikerer et behov for å arbeide mer med kritisk tilnærming til visuelle fremstillinger i tekst. Redesign kan være en effektiv måte for å arbeide med kritisk literacy i skolen, dersom visuelle fremstillinger vektlegges i større grad som gjenstand for kritisk analyse. Kritisk literacy bør introduseres som en ramme for arbeidet, og elevene bør få veiledning i analyse av både egne og andres tekster. Studien understreker viktigheten av å arbeide grundig med alle trinn i redesignprosessen. I tillegg stiller studien spørsmål om behovet for å opparbeide et felles metaspråk mellom elever og lærer, spesielt rettet mot multimodale tekster for å diskutere semiotiske modaliteter og ressurser i tekster. Oppgaven gir innsikt i hvordan lokale multimodale tekster kan brukes i norskfaget og skolen generelt, og kommer med konkrete forslag til lærers analyse av elevtekster.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37350
dc.identifierno.uit:wiseflow:7336252:64378499
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleRedesign av multimodale tekster i norskfaget
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)