Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrox, Hilde
dc.contributor.authorHenriksen, Linnea Brunes
dc.contributor.authorGrabauskaite, Ausrine
dc.date.accessioned2025-07-02T08:31:18Z
dc.date.available2025-07-02T08:31:18Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne avhandlingen undersøker hvordan kroppslig læring (embodied learning) er inkludert i introduksjonsemner i engelskfaget i norske lærerutdanninger. Kroppslig læring fremmer en mer holistisk tilnærming til læring, og forener kropp og sinn i konstruksjonen av kunnskap; imidlertid er feltet fragmentert og lite utforsket i EFL-forskning. I vår studie utforsker vi hvordan pensumbøker inkluderer kroppen. Mer konkret undersøker vi hva slags aktiviteter knyttet til kroppslig praksis som foreslås i pensumbøkene, og hvordan disse begrunnes og konseptualiseres. Gjennom kvalitativ innholdsanalyse har vi analysert de fire mest fremtredende pensumbøkene for engelskfaget. Lærebøkene ble valgt ut fra tretten universiteters pensumlister for lærerutdanningene for 5.-10. trinn i Norge. Analysen forsøker å finne ut hvordan kroppen er til stede i pensumbøkene og om begrunnelsene eksplisitt eller implisitt inkluderer og diskuterer kroppens rolle i språklæring. Funnene våre tyder på at det finnes spor av kroppslig læring i engelskdidaktikken, men at dette sjeldent teoretiseres og begrunnes ut fra et kroppslig perspektiv, men heller fremheves som engasjerende, motiverende og populært. Denne mangelen på eksplisitt inkludering av kroppen i faget gjør at det er utfordrerne for lærerstudenter å gjenkjenne kroppslige læringsaktiviteter og deres pedagogiske verdi.
dc.description.abstractThis study investigates how embodied learning is included in coursebooks for English introductory courses, in Norwegian teacher education programs. Embodied learning promotes a more holistic approach to learning, uniting the body and mind in the construction of knowledge; however, the field is fragmented and underexplored in EFL research. In our study, we aim to establish how introductory coursebooks include the body. More specifically we examine what kind of activities related to embodied practices are suggested in the coursebooks, and how these activities are justified and conceptualized. Using a qualitative content analysis, we have analyzed the four most prominent coursebooks in the English subject. The coursebooks were selected from 13 universities syllabi offering teacher education programs for grades 5-10 in Norway. The analysis seeks to find how the body is present in coursebooks, and whether the justifications explicitly or implicitly involve and discuss the role of the body’s role in language learning. Our findings indicate that there are traces of embodied learning within English didactics. They are rarely theorized and justified in terms of embodiment and rather promoted as engaging, motivating, and popular. This lack of explicit involvement of the body in the subject makes it challenging for student teachers to recognize embodied learning activities and its pedagogic value.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37372
dc.identifierno.uit:wiseflow:7338999:64254166
dc.language.isoeng
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleWhat about the body? Traces of embodied learning in introductory EFL coursebooks in teacher education
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)