Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid  
dc.contributor.authorHaslevang, Merethe
dc.date.accessioned2025-07-03T08:31:21Z
dc.date.available2025-07-03T08:31:21Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å få innsikt i hvilke tiltak lærere bruker i møte med elever som ikke har forventet leseprogresjon, samt hvilke faktorer som oppleves som sentrale for å lykkes med intensiv leseopplæring i praksis. Studien er forankret i et sosialkonstruktivistisk perspektiv, hvor virkeligheten forstås som noe som skapes i samspill mellom forsker og informanter. For å svare på problemstillingen valgte jeg en kvalitativ tilnærming, og metoden semistrukturert intervju. De semistrukturerte intervjuene danner studiens empiriske grunnlag, i analysedelen benyttet jeg tematisk analyse for å analysere datamaterialet. Resultatene viser at den intensive leseopplæringen på småtrinnet preges av en fleksibel praksis der tiltakene justeres basert på dynamiske og kvantitative kartlegginger av elevene. Tiltakene lærerne vektla for elever som ikke har forventet leseutvikling i denne studien var bruk av teknologi som støtte, høytlesing, veiledet lesing og tilpasninger av leselekser. Lærerne vektla også i studien å skape mestring og motivasjon, noe som anses som avgjørende for elevenes videre leseutvikling. Evalueringen av tiltakene skjer kontinuerlig, både gjennom observasjon av elevenes respons og engasjement, og gjennom systematiske kartlegginger som gir grunnlag for videre justering og tilpasning.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37386
dc.identifierno.uit:wiseflow:7343546:64318702
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleTiltak for elever som ikke har forventet leseprogresjon
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)