Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHilde Sollid
dc.contributor.advisorÅse Mette Johansen
dc.contributor.authorNilsen, Marthe Bjørseth
dc.date.accessioned2025-07-05T03:01:19Z
dc.date.available2025-07-05T03:01:19Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteravhandlinga handler om hvordan kvenske/norskfinske temaer blir formidla i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnsvitenskap for ungdomstrinnet og Vg1. Datamaterialet er et tverrsnitt av lærebøker gitt ut etter Kunnskapsløftet 2020, og omfatter 15 trykte læreverk fra de fire største forlagene i Norge: Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Kritisk diskursanalyse er det teoretiske grunnlaget for analysen, med særlig vekt på makt i møte med tekster og kategorier. Jeg har gjort en innholdsorientert analyse som peker på hvordan flertallet av læreverkene framstiller kvener/norskfinner, og en nærlesning av utvalgte læreverk i norsk. Analysen viser at de fleste læreverkene omtaler kvener/norskfinner i konteksten av de overordnede kollektive betegnelsene nasjonale minoriteter eller nasjonale minoritetsspråk. Læreverkene tematiserer dermed først og fremst myndighetenes internasjonale forpliktelser i forbindelse med kvenske/norskfinske temaer, ikke minoritetens kultur, språk og egenart. Nærlesninga av læreverk i norsk peker på at framstillingene er upresise og unyanserte. Kvenene/norskfinnene blir plassert i fortiden og flere av lærebøkene bruker betegnelser som er avvikende fra den offentlige diskursen. Funnene i analysen peker på et behov for å løfte fram minoritetens egen stemme, slik at mangfoldet og kompleksiteten i gruppa blir belyst. Kvenene/norskfinnene er en del av det språklige og kulturelle mangfoldet i Norge, dette må også komme fram i opplæringa. Emneord: kvener/norskfinner, kvensk språk, nasjonale minoriteter, nasjonale minoritetsspråk, kritisk diskursanalyse, læreverk, lærebokanalyse, mektige tekster.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37405
dc.identifierno.uit:wiseflow:7269535:64322545
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleEn kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)