"Det er ikke bare om å vite, men om å faktisk forstå informasjonen, og KI kan veldig lett hjelpe deg å faktisk forstå det"
Sammendrag
Masteroppgaven adresserer et forskningsgap ved å undersøke elevers oppfatninger og holdninger til bruk av kunstig intelligens (KI) i naturfag. Selv om det er økt teknologisk utvikling og forskning på KI, er det relativt lite empirisk forskning på brukeropplevelser og effekter av KI-verktøy i undervisning, spesielt fra et elevperspektiv. Det finnes et behov for mer kunnskap om hvordan elever oppfatter og bruker KI-baserte chatboter, og hvordan dette påvirker læringsopplevelsen.
Metodene som er brukt i studien er en mixed methods-tilnærming, hvor data er innhentet gjennom pre- og post-spørreundersøkelse, observasjoner og gruppeintervjuer. Dette skal bidra til forståelse av elevenes oppfatninger og holdninger til bruk av chatboter. Dataene er analysert både kvantitativt, gjennom likert-skala-svarene i spørreskjemaene, og kvalitativt, ved tematisk analyse av intervjudata og fritekstsvar fra post-spørreundersøkelsen.
Funnene indikerer at KI-chatboter kan være en nyttig ressurs i naturfag, særlig ved å tilpasse opplæringen etter elevenes individuelle behov og øke selvstendigheten. Noen elever opplevde at chatbotene bidro til økt motivasjon og faglig engasjement, ved å gjøre læringsarbeidet mer engasjerende og selvstendig. Mange elever vurderte chatbotenes forklaringer som variert og tilpasset, men uttrykte lite bekymringer omkring påliteligheten av informasjonen. Studien viser også at elevholdningene kan endres etter å ha brukt KI-verktøy, og at teknologien har stort potensial, selv om den fortsatt er i en tidlig fase med didaktiske og teknologiske begrensninger. Vi erkjenner at egen optimisme kan ha påvirket tolkningen, og at videre forskning kreves for å utforske eventuelle langtidseffekter og ulike elevgruppers erfaringer. This master's thesis addresses a research gap by investigating students' perceptions and attitudes towards the use of artificial intelligence (AI) in science education. Although there is increased technological development and research on AI, are there relatively little empirical research on user experiences and effects of AI tools in teaching, especially from a student perspective. There is a need for more knowledge about how students perceive and use AI-based chatbots, and how this affects the learning experience.
The methods used in this study is a mixed methods approach, where data is collected through pre- and post-surveys, observations and group interviews. This will contribute to an understanding of students' perceptions and attitudes towards the use of chatbots. The data is analyzed both quantitatively, through the likert-scale responses in the questionnaires, and qualitatively, through thematic analysis of interview data and free text responses from the post-survey.
The findings indicate that AI chatbots can be a useful resource in science, particularly in terms of adaptive learning to students' individual needs and increasing independence. Some students felt that the chatbots contributed to increased motivation and academic engagement by making learning more engaging and self-directed. Many students rated the chatbots' explanations as varied and personalized, but expressed little concern about the reliability of the information. The study also shows that students attitudes can change after using AI tools and that the technology has great potential, although it is still in an early phase with didactic and technological limitations. We acknowledge that our own optimism may have influenced the interpretation and that further research is required to explore any long-term effects and the experiences of different student groups.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [476]
Copyright 2025 The Author(s)