Mellom barken og veden - kompetansemobilisering blant Hærens nye offiserer. En kvalitativ studie av motivasjon og kompetansebruk blant offiserer utdannet gjennom ettårig krigsskole
Forfatter
Dørum, Even LunengSammendrag
Oppgaven tar for seg hvordan Forsvaret, nærmere bestemt Hæren, håndterer den nye gruppen offiserer som har blitt rekruttert gjennom et ettårig studium i ledelse og militære operasjoner. Disse offiserene har utgangspunkt i en sivil bachelor- eller mastergrad, og er en del av Forsvarets satsing på å øke kompetansemangfoldet i organisasjonen.
Med bakgrunn i Forsvarets behov for økt kompetansemangfold, økt satsing på Forsvaret med endring i den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa og organisasjonens behov for å beholde militært tilsatt personell, undersøker oppgaven i hvilken grad disse nye offiserene får brukt bredden av sin kompetanse og hvordan dette påvirker deres motivasjon for en langsiktig karriere i Forsvaret.
Med hjelp av kvalitative intervjuer med fem offiserer i Hæren og teori om selvbestemmelse og kompetansemobilisering, finner oppgaven blant annet at:
* Offiserene opplever at de har tilstrekkelig militær kompetanse for å løse sine oppgaver.
* Den sivile kompetansen deres i liten grad blir brukt eller utviklet i deres rolle som offiserer.
* Manglende individuell tilpasning i karriereløpet kan føre til lavere motivasjon og økt turnoverintensjon.
Oppgaven konkluderer med at Forsvaret i større grad fokuserer på å anskaffe kompetanse, fremfor å legge til rette for bruk og utvikling av den kompetansen organisasjonen har anskaffet. For å løse de utfordringene denne oppgaven peker på bør Forsvaret jobbe aktivt for at fremtidige offiserer med sivil utdanningsbakgrunn allerede fra første stilling får mulighet til å ta i bruk bredden av deres kompetanse. Dette vil ikke bare styrke motivasjonen, men også sikre at organisasjonen får utnyttet hele kompetanseporteføljen organisasjonen har investert i, og unngår verdilekkasje.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2025 The Author(s)