Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.advisorHalvorsen Lødemel, Andreas
dc.contributor.authorSletten, Minna Othilie
dc.date.accessioned2025-07-07T08:32:09Z
dc.date.available2025-07-07T08:32:09Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne kvalitative studien bruker innholdsanalyse, utprøvende undervisning og elevintervju for å undersøke hvordan en undervisningspakke fra Tenk.faktisk.no om kunstig intelligens fungerer, sett i lys av teori om kritisk literacy. Tenk har som overordnet målsetting å styrke barn og unges kompetanse i kildebevissthet og kritisk mediebruk. Undervisningspakken «KI i klasserommet» har forskjellig innhold, og fokus rettes mot to deler av undervisningspakken som har spesiell relevans for kritisk literacy, den interaktive artikkelen «KI eller ikke?» og undervisningsopplegget «Maskiner som mener». I oppgaven har jeg benyttet en innholdsanalyse som tar utgangspunkt i Hilary Janks’ tanke om at kritisk literacy har fire dimensjoner: makt, tilgang, mangfold og design. Dimensjonene har fungert som analysekategorier. Samtidig er det en målsetting for studien å vurdere hvordan Janks’ modell fungerer i møte med et digitalt undervisningsopplegg om kunstig intelligens. I tillegg til innholdsanalysen har jeg prøvd ut «Maskiner som mener» i to ungdomsskoleklasser. For å få innsikt i elevenes meninger om KI og deres opplevelse av undervisningsopplegget, gjennomførte jeg deltakende observasjon og fire elevintervju. Funn fra innholdsanalyse, observasjon og intervju har bidratt til innsikt i hvordan Janks’ rammeverk og Tenks undervisningspakke om KI fungerer. Innholdsanalysen viser at alle dimensjonene i Janks’ modell er representert i Tenks ulike undervisningsressurser. Dette gjelder i stor grad også «KI i klasserommet», men her er design/redesign-dimensjonen svakt representert. Dette kan ses som uheldig fordi Janks understreker viktigheten ved gjensidighet mellom dimensjonene. For eksempel kan mangelen på innslag av design/redesign i oppgaver bidra til at elevene ikke lærer hvordan de kan endre maktforhold. Studien undersøker også hvordan Janks’ modell fungerer for undervisning i dagens medievirkelighet. Janks’ modell har verdi når den overføres til undervisning om KI, men overføringen medfører også utfordringer. Disse kommer blant annet til syne i møte med den sammensatte avsenderrollen knyttet til kunstig intelligens.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37445
dc.identifierno.uit:wiseflow:7336252:64418246
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleKritisk literacy i møte med kunstig intelligens
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)