Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSandaunet, Anne Grete 
dc.contributor.authorLaxå, Jonas Leander Thomesen
dc.date.accessioned2025-07-09T08:33:25Z
dc.date.available2025-07-09T08:33:25Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractRekruttering er en kritiske del for alle organisasjoner og feilansettelser kan være kostbare. Tradisjonell rekrutering har vært preget av mye manuelt og tidkrevende arbeid. Dagens digitale rekrutteringsprosesser er blitt mer påvirket av kunstig intelligens (KI) for å forbedre disse prosessene. KI kan bli brukt i mange deler av prosessen og bedrifter begynner strategisk å inkludere KI for å få et konkurransefortinn. Denne masteroppgavens tema er KI i rekruttering, hvor jeg vil fokusere på få innblikk i hvordan erfaringer rekrutteringsbyråer har fått av å bruke KI. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan brukes kunstig intelligens i rekrutteringsprosessene, og hvilke erfaringer har rekrutteringsbyråene gjort seg?» For å undersøke denne problemstilligen bruker jeg et kvalitativt forskningsdesign hvor det ble gjennomført seks semistrukturerte intervjuer. Det teoretiske rammeverket består av Breaugh og Starke, Linda Lais "Strategisk kompetanseledelse" og Ole Iversens "Rekrutterings- og intervjuteknikk", suppelert med nyere forskning om KI. Dette legger til rette for å få kunnskap i de forskjellige fasene i rekruttering og se nærmere på hvordan KI kan være med å forbedre rekrutteringsprosessen. Funnene viser at KI i hovedsak brukes i de innledende fasene av rekrutteringsprosessen, særlig til utforming av stillingsannonser, kandidatsøk, screening og rangering av søkere. Informantene forteller om betydelige gevinster knyttet til tidsbesparelse, kvalitetssikring og objektivitet. Men vurdering av kjemi, motivasjon, kundedialog og kulturell tilpasning til jobben krever fortsatt menneskelig innspill. Studien viser også at KI fungerer som en sparringspartner snarere enn en erstatning for mennesket, og at markedets modenhet og etiske hensyn påvirker dette. Oppgaven konkluderer med at KI har et betydelig potensial til å effektivisere og forbedre rekruttering, men det avhenger av en god balanse mellom KI og menneskelig involvering. Rekruttererens rolle er i endring og skifter mer mot strategiske deler av prosessen. Nøkkelord: kunstig intelligens, rekruttering, rekrutteringsbyrå, kompetanse,
dc.description.abstractRecruitment is a critical part of all organizations and wrong hires can be costly. Traditional recruitment has been characterized by a lot of manual and time-consuming work. Today's digital recruitment processes have become more influenced by artificial intelligence (AI) to improve these processes. AI can be used in many parts of the process and companies are starting to strategically include AI to gain a competitive advantage. The topic of this master's thesis is AI in recruitment, where I will focus on gaining insights into how recruitment agencies have experienced using AI. The research question is as follows: «How is artificial intelligence used in recruitment processes, and what experiences have recruitment agencies had?» To investigate this problem, I use a qualitative research design where six semi-structured interviews were conducted. The theoretical framework consists of Breaugh and Starke, Linda Lai's "Strategic Competence Management" and Ole Iversen's "Recruitment and Interview Techniques", supplemented with recent research on AI. This facilitates gaining knowledge in the different phases of recruitment and looking more closely at how AI can help improve the recruitment process. The findings show that AI is mainly used in the initial phases of the recruitment process, especially for designing job advertisements, candidate searches, screening and ranking applicants. The informants report significant gains related to time savings, quality assurance and objectivity. However, assessing chemistry, motivation, customer dialogue and cultural adaptation to the job still requires human input. The study also shows that AI functions as a sparring partner rather than a replacement for humans, and that the maturity of the market and ethical considerations affect this. The paper concludes that AI has significant potential to streamline and improve recruitment, but it depends on a good balance between AI and human involvement. The recruiter's role is changing and shifting more towards strategic parts of the process. Keywords: artificial intelligence, recruitment, recruitment agency, competence,
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37487
dc.identifierno.uit:wiseflow:7411931:64507950
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleKunstig intelligens i rekruttering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)