Skoleledelse som virkemiddel. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap.
Forfatter
Øyan, Siv MansikaSammendrag
Sammendrag
Temaet for oppgaven er skoleledelse med fokus på utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Sentrale styringsdokumenter for skolen, vektlegger samhandling og kollektiv læring gjennom profesjonsfellesskapet.
I sentrale styringsdokumenter, slik som Stortingsmelding nr. 21 (2016-2017), vektlegges rektorers betydning av skoleledelse i sammenheng med utvikling av profesjonelle læringsfellesskap og elevresultater. I overordnet del av læreplanverket, LK20, fremheves betydningen av utvikling av profesjonelle læringsfelleskap i sammenheng med skoleutvikling.
Undersøkelsen tar utgangspunkt i forskningsintervjuer med fire erfarne rektorer. Forskningsintervjuene er gjennomført ved bruk av intervjuguide til semi-strukturert intervju. Materialet er tolket og analysert etter prinsippene for tematisk analyse innenfor kvalitativ metode. Funnene i undersøkelsen har jeg belyst gjennom drøfting av aktuell teori og forskning om ledelse, profesjonelle læringsfellesskap og kollektiv læring.
Masteroppgaven belyser sammenhengen mellom skoleledelse og arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Undersøkelsen avdekker hvordan rektorene utøver ledelse i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Dette kommer til uttrykk gjennom rektorenes lederpraksiser. Videre viser undersøkelsen til hvordan rektorene utøver ledelse når de møter på utfordringer i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap.
Oppgaven kan anses som bidrag til å reflektere over utøvelse av ledelse i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)