Matematiske samtaler i første klasse
Forfatter
Kristoffersen, Nina CruickshankSammendrag
Matematiske samtaler blir ofte fremhevet som en sentral faktor for å støtte elevenes læring og utvikling i matematikkfaget. Imidlertid fremkommer det gjennom tidligere forskning at slike samtaler er mindre fremtredende i tidlig skolealder, sammenlignet med høyere klassetrinn. Med dette som utgangspunkt undersøker dette prosjektet følgende problemstilling:
Hva kjennetegner en matematisk samtale i første klasse, og hvilke grep gjør to engasjerte lærere for å legge til rette for matematiske samtaler?
Dette prosjektet undersøker matematiske samtaler i undervisningen til to engasjerte lærere, med mål om å avdekke hva lærere som mestrer slike samtaler faktisk gjør. Prosjektet identifiserte fem kjennetegn og 14 tilhørende grep som samlet sett gir et helhetlig bilde av hva som kjennetegner de matematiske samtalene, samt hvilke grep lærerne anvender for å legge til rette for dem. Resultatene fra prosjektet tyder på at matematiske samtaler på første trinn handler om mer enn bare det matematiske innholdet. Lærernes samtalegrep omfatter både overordnede faktorer og rammer som bidrar til elevdeltakelse, samt mer spesifikke tiltak som direkte støtter det matematiske innholdet i samtalene.
Oppsummert kan lærere på første trinn, gjennom en helhetlig tilnærming, legge til rette for matematiske samtaler som ivaretar elevenes behov og gir dem mulighet til å oppleve læring og utvikling på lik linje med høyere klassetrinn.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)