Show simple item record

dc.contributor.advisorRagni Vik Johnsen og Marte Liset
dc.contributor.authorMoldenæs, Fabine Fjellberg
dc.date.accessioned2025-07-12T08:34:53Z
dc.date.available2025-07-12T08:34:53Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan kan kombinasjonen av dramafaglige metoder og bildebøker skape engasjerende leseopplevelser som styrker både empati og leseglede? Til å belyse problemstillingen har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: Hva sier et utvalg av tidligere forskning om sammenhengen mellom bruk av dramafaglige metoder og skjønnlitteratur i arbeidet med empatiutvikling og leseglede? På bakgrunn av det tidligere forskning har funnet om sammenhengen mellom dramafaglige metoder i arbeidet med litteratur: Hvordan kan det skisseres et undervisningsopplegg til bildeboka «Det som finnes og det som er borte», med fokus på å styrke elevenes empati og leseglede? Jeg har valgt å bruke litteraturgjennomgang som metode. Litteraturutvalget har omfattet 16 ulike artikler. Samlet har studiene gitt viktig informasjon til temaet for masteren, selv om det viser seg å være lite forskning som møter problemstillingen i sin helhet. Studiene har bidratt til å få fram at elevaktive arbeidsmetoder kan øke engasjement og lærelyst blant elevene og at drama i kombinasjon med skjønnlitterære tekster kan være en inngang til leseglede og empatiutvikling.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37555
dc.identifierno.uit:wiseflow:7336252:64429438
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleDramafaglige metoder i leseopplæringen - et tiltak for leseglede og empatiutvikling
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)