dc.contributor.advisor | Ragni Vik Johnsen og Marte Liset | |
dc.contributor.author | Moldenæs, Fabine Fjellberg | |
dc.date.accessioned | 2025-07-12T08:34:53Z | |
dc.date.available | 2025-07-12T08:34:53Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan kan kombinasjonen av dramafaglige metoder og bildebøker skape engasjerende leseopplevelser som styrker både empati og leseglede? Til å belyse problemstillingen har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: Hva sier et utvalg av tidligere forskning om sammenhengen mellom bruk av dramafaglige metoder og skjønnlitteratur i arbeidet med empatiutvikling og leseglede? På bakgrunn av det tidligere forskning har funnet om sammenhengen mellom dramafaglige metoder i arbeidet med litteratur: Hvordan kan det skisseres et undervisningsopplegg til bildeboka «Det som finnes og det som er borte», med fokus på å styrke elevenes empati og leseglede?
Jeg har valgt å bruke litteraturgjennomgang som metode. Litteraturutvalget har omfattet 16 ulike artikler. Samlet har studiene gitt viktig informasjon til temaet for masteren, selv om det viser seg å være lite forskning som møter problemstillingen i sin helhet. Studiene har bidratt til å få fram at elevaktive arbeidsmetoder kan øke engasjement og lærelyst blant elevene og at drama i kombinasjon med skjønnlitterære tekster kan være en inngang til leseglede og empatiutvikling. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37555 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7336252:64429438 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Dramafaglige metoder i leseopplæringen - et tiltak for leseglede og empatiutvikling | |
dc.type | Master thesis | |