Tillit er alt. Hvordan kommuniserer leder i en endringsprosess?
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er ledelseskommunikasjon. Formålet har vært å finne ut hvordan leder(e) i en valgt kommune benytter kommunikasjon som verktøy for å motivere og få med sine ansatte til å gjennomføre en endring. For å få til en slik endring er det nødvendig at alle ansatte, og da især mellomledere og nøkkelpersoner, forstår dagens situasjon og behovet for endring. Det er derfor viktig at lederne som skal lede endringen, er gode til å få med seg sine ansatte. Det krever engasjement og visjoner for fremtiden som deles og iverksettes i ansattgruppen. Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven er teorier knyttet til kommunikasjon og mer spesifikt ledelses- og endringskommunikasjon. Teorien har til hensikt å forklare hva som må til for at en leder skal overbevise og få med seg ansatte i endringsprosessen.
Undersøkelsen er utformet som en kvalitativ casestudie, hvor vi ser på en liten del av organisasjonen helse- og omsorgstjeneste. Vi har plukket ut en møteserie hvor leder skal overbevise og inkludere mellomleder, som igjen skal formidle denne endringen til øvrige ansatte i tjenesten. Vi har brukt en triangulerende metode for å finne ut hvordan leder kommuniserer i en endringsprosess, der vi har observert tre møter som er tatt opp på video og analysert, og vi har intervjuet lederne og deltakerne før og etter møtene.
Funnene tyder på at lederne har en stabil og troverdig rolle for sine ansatte. Dette ser ut til å gi en fordel for lederne i deres forsøk på å få gjennomslag og vilje til endring. Videre viser funnene at ledere og medarbeidernes opplevelse av å bli inkludert har fungert godt. Leders kjennskap til kontekst og tilpasning av kommunikasjonsform har også vist seg å være vesentlig for gjennomføringsklimaet.
Nøkkelord: Kommunikasjon, endringsledelse, endringskommunikasjon, retorikk, møteledelse, og tillit.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2025 The Author(s)