Show simple item record

dc.contributor.advisorSkogdal, Signhild
dc.contributor.authorNordbyhaug Gjerdalen, Marie
dc.date.accessioned2025-07-15T08:35:05Z
dc.date.available2025-07-15T08:35:05Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractMange elever i norsk skole har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). I tråd med prinsippet om en inkluderende skole for alle, skal ASK-språklige elever få sin opplæring i ordinære klasser. Likevel får også noen ASK-språklige elever opplæring i faste avdelinger for individuelt tilrettelagt opplæring. Denne masteroppgaven undersøker hvordan samhandling erfares for ASK-språklige elever og deres pedagoger i et individuelt tilrettelagt opplæringstilbud. Problemstillingen fokuserer på hvordan disse elevene og deres pedagoger opplever samhandling i skolehverdagen, med særlig vekt på tilrettelegging og faktorer som påvirker samhandlingen. Det er valgt en fenomenologisk, hermeneutisk tilnærming til studien og kvalitativ metode ved bruk av individuelle intervjuer med tre ASK-språklige elever og tre pedagoger som arbeider med elevene i skolen. Resultater viser at elevene uttrykker at de liker samhandling med både medelever og pedagoger, men samhandlingen er ofte begrenset, spesielt med jevnaldrende i et inkluderende skolemiljø. Det pekes på flere faktorer som barrierer for samhandling for elevgruppen. Disse faktorene er først og fremst knyttet til skolekultur, hvor organiseringen skiller individuelt tilrettelagt og ordinær opplæring fra hverandre, og fravær av samarbeid på tvers av disse to tilbudene preger praksis. Dette står i motsetning til prinsippet om en inkluderende skole hvor mangfold verdsettes. Funnene viser at pedagogene spiller en avgjørende rolle i å fremme samhandling ved å bruke ASK, bygge gode relasjoner og fremme mestring blant elevene. Det vektlegges at samhandling blir mest meningsfull når den finner sted i praktiske aktiviteter og kontekster som tar utgangspunkt i elevenes interesser. Samtidig påpekes det at manglende kunnskap om ASK blant øvrig personale og medelever er en betydelig barriere for inkludering og samhandling. Samlet viser resultatene at det er nødvendig med en endring i skolekulturen for å muliggjøre et mer inkluderende miljø. Skolen bør prioritere samarbeid og kompetanseheving om ASK og utvikle en mer helhetlig forståelse av hvordan alle elever kan dra nytte av meningsfull samhandling. Funnene peker også mot et behov for mer forskning på hvordan man kan skape inkluderende skolemiljø der alle elever får gode muligheter for samhandling og læring.
dc.description.abstractMany students in Norwegian schools require augmentative and alternative communication (AAC). In line with the principle of an inclusive school for all, students who use AAC should receive their education in mainstream classrooms. Nevertheless, some AAC users are also taught in dedicated units for individually adapted education. This master’s thesis explores how interaction is experienced by AAC-using students and their educators within such individually tailored learning environments. The research question focuses on how these students and their teachers perceive interaction in everyday school life, with particular attention to facilitation and factors that influence communicative engagement. A phenomenological and hermeneutic approach has been applied, using qualitative methods through individual interviews with three AAC-using students and three educators working with them in school. The results show that students express enjoyment in interacting with both peers and educators, but such interactions are often limited, especially with same-age peers in inclusive settings. Several factors are identified as barriers to interaction for these students. These factors primarily relate to school culture, where structural divisions between individualized and mainstream education, along with a lack of collaboration across these domains, dominate practice. This contrasts with the principle of an inclusive school that values diversity. The findings highlight that educators play a critical role in promoting interaction by using AAC, building strong relationships, and fostering students’ sense of mastery. Interaction is perceived as most meaningful when it occurs in practical activities and contexts that are rooted in the students’ interests. At the same time, a lack of AAC knowledge among other staff and peers is pointed to as a major barrier to inclusion and interaction. Overall, the findings indicate a need for cultural change within schools to enable more inclusive environments. Schools should prioritize collaboration and professional development on AAC and work toward a more holistic understanding of how all students can benefit from meaningful interaction. The results also indicate a need for further research on how to create inclusive school environments in which all students are given real opportunities for interaction and learning.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37656
dc.identifierno.uit:wiseflow:7373332:64432566
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleSamhandling i skolen for ASK-språklige elever
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)