Pupils` oral participation in the English subject
Forfatter
Kristiansen, Lea EmilieSammendrag
Sammendrag
Selv om mange elever velger å delta i muntlig engelsk i engelskfaget på skolen, er det noen elever som ikke deltar i det hele tatt, eller som deltar, men ikke i det språket det gjeld. Å forstå hvilke faktorer som fremmer muntlig deltakelse blant elever kan være nyttig for engelsklærere, slik at de kan videreutvikle elevenes muntlige ferdigheter. Hovedmålet med denne kvalitative studien var å utforske hvilke faktorer som fremmer muntlig deltakelse i det engelske klasserommet. Det kom frem gjennom data analysen i denne studien at det er tre hovedfaktorer som kan fremme muntlig deltakelse. Den første faktoren er lærerens rolle, som kan ses på som en ekstern motivator og støttespiller for elevene. Den andre faktoren er engasjerende oppgaver, da det virket som om elevene ønsket seg flere oppgaver de selv kan delta i. Eksempler på dette kan være rollespill eller diskusjoner. Den tredje faktoren er det sosiale miljøet i klasserommet, som legger grunnlaget for elevenes trygghet og selvtillit for å delta muntlig på engelsk. Mine funn tyder på at de tre faktorene kan enten hemme eller fremme elevenes ønske til å delta muntlig på engelsk, og at engelsklærere må være bevisste over disse faktorene når det kommer til muntlig aktivitet.
Nøkkelord
Muntlighet- Engelsk lærer- mellomtrinnet Abstract
While many pupils choose to participate in oral English, in the English subject at school, some pupils do not participate at all or participates in Norwegian. Understanding what factors foster oral participation among pupils, can be helpful for English teachers to further help develop their pupils’ oral skills. The main objective in this qualitative study was to explore what factors foster oral participation in the English foreign language classroom. The data have been collected from three semi-structured interviews, three observations, and a digital questionnaire conducted in a rural school in Northern Norway. The data analysis in this thesis revealed that there are three main factors that can increase pupils` oral participation. The first factor is the role of the teacher, which can be seen as an external motivator and supporter for the pupils. The second factor is engaging tasks, as pupils seemed to want more tasks that they can participate in themselves, such as roleplays or discussions. The third factor is the social environment in the classroom, which creates the foundation for pupils` safety and confidence in participating in oral English. My findings suggests that the three factors can either inhibit or foster pupils` willingness to participate in oral English, and that English teachers should be aware of these factors in relation to oral English.
Keywords:
Oracy- English teacher- primary school
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)