Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDragset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorSvendsen, Julie Dreyer
dc.date.accessioned2025-07-16T08:35:07Z
dc.date.available2025-07-16T08:35:07Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI dette mastergradsprosjektet har jeg studert følgende problemstilling: Hvilke posisjoner tar elever på 5.trinn i arbeid med problemløsningsoppgaver i små grupper i matematikk? Undersøkelsen bygger på teori og tidligere forskning knyttet til samarbeid, posisjonering, matematisk forståelse og problemløsning. For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie. Datainnsamlingen er basert på videoobservasjoner av elever i arbeid med en matematisk problemløsningsoppgave. Det innsamlede materialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Funnene viste at elevene inntok ni ulike posisjoner: eksperten, den kritiske eksperten, den usikre eksperten, driveren, støttespilleren, samarbeideren, vurdereren, kritikeren og den tilbaketrukne. Disse posisjonene gjenspeiler gjennomgående mønstre i elevenes utsagn og atferd, og sier både noe om hvordan de posisjonerte seg selv og hvordan de ble posisjonert av sine medelever. I analysen har jeg også sett på posisjonene i sammenheng med elevenes forståelse og samarbeidsevne.
dc.description.abstract
dc.descriptionFull text not available
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37701
dc.identifierno.uit:wiseflow:7333515:64343071
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleElevposisjoner - En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)