Show simple item record

dc.contributor.advisorDragset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorSvendsen, Julie Dreyer
dc.date.accessioned2025-07-16T08:35:07Z
dc.date.available2025-07-16T08:35:07Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI dette mastergradsprosjektet har jeg studert følgende problemstilling: Hvilke posisjoner tar elever på 5.trinn i arbeid med problemløsningsoppgaver i små grupper i matematikk? Undersøkelsen bygger på teori og tidligere forskning knyttet til samarbeid, posisjonering, matematisk forståelse og problemløsning. For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie. Datainnsamlingen er basert på videoobservasjoner av elever i arbeid med en matematisk problemløsningsoppgave. Det innsamlede materialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Funnene viste at elevene inntok ni ulike posisjoner: eksperten, den kritiske eksperten, den usikre eksperten, driveren, støttespilleren, samarbeideren, vurdereren, kritikeren og den tilbaketrukne. Disse posisjonene gjenspeiler gjennomgående mønstre i elevenes utsagn og atferd, og sier både noe om hvordan de posisjonerte seg selv og hvordan de ble posisjonert av sine medelever. I analysen har jeg også sett på posisjonene i sammenheng med elevenes forståelse og samarbeidsevne.
dc.description.abstract
dc.descriptionFull text not available
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37701
dc.identifierno.uit:wiseflow:7333515:64343071
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleElevposisjoner - En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)