dc.contributor.advisor | Haugen, Vivian D. | |
dc.contributor.author | Nilsen, Ellen Katrine | |
dc.date.accessioned | 2025-07-16T08:35:08Z | |
dc.date.available | 2025-07-16T08:35:08Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har formålet vært å se på inkludering av barn med utviklingshemning i fysisk aktivitet. Det er da sett på hvordan barnehagen tilrettelegger for dette. Problemstillingen i masteroppgaven har vært:
Hvordan tilrettelegger man i barnehagen for å inkludere barn med utviklingshemming i fysisk aktivitet?
I masteroppgaven er det benyttet kvalitativ metode og en fenomenologisk tilnærming. Datainnsamlingen er gjennomført som strukturerte intervju, med pedagoger med lang erfaring fra barnehagen. Alle informantene hadde erfaring med å jobbe med barn med utviklingshemning.
Resultatet fra masteroppgaven viser til at pedagogene selv opplever at det tilrettelegges godt for at barn med utviklingshemning skal kjenne at de er inkludert i fysisk aktivitet i barnehagen. I arbeidet med å inkludere barn med utviklingshemning så er individuelle tilpasninger svært viktig. Det fordi barn med utviklingshemning alle er ulike og det krever dermed ulik tilrettelegging etter barnets funksjonsnivå. Barnehagens utforming og tilgangen på hjelpemidler viser informantene spiller en rolle i tilretteleggingen, da det kan påvirke hvor delaktig barnet får mulighet til å være. Det å være en støtte for barna med utviklingshemning trekkes frem som sentralt. Og i tillegg trekkes et tett foreldresamarbeid, da foreldrene er av de viktigste støttespillerne for barnehagen i arbeidet med å tilrettelegge for inkludering. | |
dc.description.abstract | In this master thesis, the purpose has been to look at the inclusion of children with developmental disabilities in physical activity. It has been looked at how the kindergarten facilitates this. The problem statement in this master thesis has been:
How do the kindergarten facilitate to include children with developmental disabilities in physical activity?
The master thesis uses a qualitative method and a phenomenological approach. The data collection has been carried out as structured interviews, with informants with extensive experience from kindergarten. All the informants had experience working with children with developmental disabilities.
The results from the master thesis show that the informants themselves experience that it is well facilitated so that children with developmental disabilities feel that they are included in physical activity in kindergarten. In the work of including children with developmental disabilities, individual adaptations are very important. This is because children with developmental disabilities are all different and therefore require different adaptations according to the Childs functional level. According to the informants, the kindergartens design and the availability of assistive devices play a role in facilitating inclusion, as they may affect how actively the child is able to participate. Being a support for children with disabilities is highlighted as central. In addition, close parental cooperation is highlighted, as parents are among the most important supporters of the kindergarten in the work of facilitating inclusion. | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37703 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7375362:64362654 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Fysisk aktivitet og inkludering i barnehagen: Hvordan tilrettelegger barnehagen for barn med utviklingshemning i fysisk aktivitet? | |
dc.type | Master thesis | |