Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGamst-Nergård, Eirin
dc.contributor.advisorTidligere vært biveileder:
dc.contributor.advisorCaglar-Ryeng, Ømur
dc.contributor.authorSveum, Ane Martine Engen
dc.contributor.authorSolheim, Anja
dc.date.accessioned2025-07-16T08:35:08Z
dc.date.available2025-07-16T08:35:08Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne kvalitative undersøkelsen forsker gjennom fagpersoners forståelse og erfaringer på hvordan et hørselstap påvirker barn og unges psykiske helse. Analysen avdekker flere sentrale funn. Funnene antyder at hørselstap gir betydelige utfordringer, både når det gjelder kommunikasjon og sosial inkludering. Videre viser funn at mange barn med hørselstap strever med å bli inkludert i utdannings- og sosiale miljøer, noe som kan føre til følelser av både isolasjon og ekskludering. Det var en klar forståelse av viktigheten av inkluderingsarbeid, og det foreligger en bekymring for at dagens systemer ikke er tilstrekkelig tilpasset for å møte behovene til barn og ungdom med hørselstap. Inkluderingsarbeid viser seg å være svært viktig for større bevissthet knyttet til hørselstap, både for jevnaldrende og voksne rundt barna. Konsekvent bruk av hørselstekniske hjelpemidler, og tilgang på et godt støtteapparat så vel som å motta emosjonell støtte er viktige poeng som kommer frem i undersøkelsen. Denne undersøkelsen avdekker også at mye av inkluderingsarbeidet knyttet til barn og unge med hørselstap er det barnet selv som står for. Dette kan føre til både fysisk og psykisk utmattelse. Barn med hørselstap behøver å møte andre barn med samme utfordring, noen som er lik de selv og forstår hva det innebærer å ha et sansetap.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37704
dc.identifierno.uit:wiseflow:7373126:63803936
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.title"Hvorfor lo alle nå?"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)