Spesialpedagogers arbeid i grunnskolen med elever som har opplevd traumer
Forfatter
Vinje, JohannaSammendrag
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å få en dypere forståelse av spesialpedagogene sine erfaringer i deres arbeidet i skolen med å støtte elever som har opplevd traumer. Problemstillingen for denne oppgaven er «Hvilke erfaringer har spesialpedagoger i arbeid med elever i grunnskolen som har opplevd traumer?».
Dette har vært et kvalitativt forskningsprosjekt, der fire informanter med spesialpedagogisk kompetanse har deltatt. Utvalget besto av 3 kvinner og en mann. Alle informantene hadde erfaringer fra å arbeid med barn i grunnskolen. Til innsamling av empiri ble det benyttet semistrukturerte intervju. Fra start til slutt har den hermeneutiske fortolkningen ligget til grunn for valg som er tatt. For å analysere de innsamlede dataene ble det brukt Aksel Tjora sin stegvise deduktiv-induktive modell. Utfra Tjora sin modell ble 3 hovedtemaer valgt ut til å svare på problemstillingen.
Resultatene fra intervjuene og tidligere forskning viser hvor bredt traumebegrepet er. Funnene fra denne studien viser at disse spesialpedagogene har kunnskaper om hvordan traumer kan påvirke den enkelte eleven. Spesialpedagogene viser stor forståelse og kunnskaper rundt betydningen av relasjoner eleven har til de og til medelevene i klassen. Likevel er det en usikkerhet i hvilke tiltak og tilrettelegginger som passer den enkelte eleven best. Til sist har informantene vist til hvordan det å finne tiltak og tilrettelegginger for eleven ofte kan være en prøve og fellingsprosess. Abstract
The purpose of this master´s thesis has been to get a deeper understanding of the experiences that special education teachers have in their work in primary schools to support students who have experienced trauma. The main research question for this thesis is “What experiences do special education teachers have in working with students in primary school who have experienced trauma?”.
This has been a qualitative research project, in which four informants with professional knowledge of special educational have participated. Semi-structured interviews were used to collect empirical data. The sample consisted of three women and one male. All the informants had experience from working with children in primary school. From start to finish, the hermeneutic interpretation has been the basis for the choices that have been made. Aksel Tjora´s stepwise deductive-inductive model was used to analyze the collected data. Based on Tjora´s model, three main themes were selected to answer the main research question.
The results from the interviews and previous research show how broad the concept of trauma is. The results from this study show that these special education teachers have knowledge about how trauma can affect each individual student. The special education teachers show great understanding and knowledge about the importance of the relationships the students have to the teachers and the fellow students in the class. Nevertheless, there is uncertainty about which measures and adaptations are best suited to the individual student. Finally, the informants have pointed out how finding measures and adaptations for the student can often be a trial-and-error process.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)