Viser treff 163-182 av 275

    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Marschak Interaction method (MIM) 

      Rye, Marte; Drozd, Filip (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Beskrivelse. Marschak Interaction Method (MIM) er en observasjonsmetode utviklet for å undersøke og vurdere samspillet mellom barn og omsorgsgiver. MIM ble utviklet av Marianne Marschak (1960) og senere tilpasset til bruk sammen med intervensjonen Theraplay. Rettighetshaver for MIM er the Theraplay Institute. MIM består av ulike oppgaver som omsorgsgiver og barnet utfører sammen. Oppgavene er utformet ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Mullen Scales of Early Learning (MSEL) 

      Martinussen, Monica; Siqveland, Torill (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-03-04)
      Mullen Scales of Early Learning (MSEL) ble første gang publisert i USA i 1995 (Mullen, 1995) som en test for å kartlegge kognitive evner hos barn i alderen 0-68 mnd. Forlaget Pearson eier rettighetene til testen og er også forhandler av den. Det finnes ingen norsk manual for testen. Testen består av til sammen fem skalaer som kartlegger barnets grovmotorikk, visuelle oppfattelse, finmotorikk, ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Multidimensional Anxiety Scale for Children – Parent version (MASC-P) 

      Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Ingul, Jo Magne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-15)
      Beskrivelse. Preschool Anxiety Scale – Revised (PAS-R; Edwards, Rapee, Kennedy & Spence, 2010) er et instrument som måler et bredt spekter av angstsymptomer hos førskolebarn. PAS-R består av 28 ledd som til sammen måler sosial angst, generalisert angst, separasjonsangst og spesifikke fobier. Instrumentet er oversatt til norsk av Ørbeck, Eyre og Kristensen i 2013. PAS-R kan brukes kostnadsfritt av ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Olweus spørreskjema om mobbing (Olweusundersøkelsen) 

      Solberg, Mona Elin; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Olweus spørreskjema om mobbing for elever ble utviklet på 1980-tallet og brukes til å kartlegge mobbing i skolen basert på elevers selvrapportering. I Norge brukes skjemaet først og fremst i grunnskolen på 4. til 10. trinn. Skjemaet ble utviklet på norsk, men er senere oversatt til flere språk, inkludert engelsk: The Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ; Olweus, 1986) og The Revised Olweus ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Parenting Stress index, 3. versjon (PSI) 

      Kornør, Hege; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2011-08-15)
      <b>Beskrivelse.</b> Parenting Stress Index (PSI) er et spørreskjema som skal gi mål på stress i foreldrebarnrelasjonen. Sju skalaer for foreldreegenskaper og seks skalaer for barneegenskaper angir til sammen det totale stressnivået. I tillegg kommer en skala for livsstress. Målgruppen er foreldre med inntil 12 år gamle barn. Spørreskjemaet tar 20-25 minutter å besvare. Den norske oversettelsen av ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Resilience Scale for Adolescents (READ) 

      Gärtner, Kristin; Reedtz, Charlotte (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-05-18)
      Resilience Scale for Adolescents (READ) er et selvrapport spørreskjema for ungdom som måler resiliens; evnen til å håndtere stress og negative livshendelser. Skjemaet er utviklet av Hjelmedal, Friborg, Stiles, Martinussen og Rosenvinge i 2006 på bakgrunn av et resiliensmål for voksne. READ består av 28 utsagn som er positivt formulert og danner 5 delskalaer; personlig kompetanse, sosial kompetanse, ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Sense of Coherence [SOC-13] 

      Kaiser, Sabine; Strøm, Henriette Kyrrestad (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-01-24)
      Sense of Coherence (SOC)/Opplevelse av sammenheng ble utviklet av Antonovsky (1987) og består i originalversjonene av 29 spørsmål (SOC-29) og i en forkortet versjon av 13 spørsmål (SOC-13). SOC-13 er oversatt til norsk og alderstilpasset til barn og unge av Torsheim og Wold i 1998. Det foreligger ikke en norsk versjon av SOC-29 og denne artikkelen handler derfor kun om SOC-13. Det finnes rettighetshavere ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (WISC-V) 

      Brøndbo, Per Håkan; Egeland, Jens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12-16)
      Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (WISC-V) ble publisert i USA i 2014 og den norske versjonen kom i 2017. Norsk og internasjonal rettighetshaver er Pearson Assessment. Oversettelsesarbeidet, inkludert kulturell tilpasning, ble gjennomført av Pearson Assessment med hjelp fra klinisk ekspertise i Norge, Danmark og Sverige. WISC-V er en individuelt administrert test av intellektuelle ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av WHO Five Well-Being Index (WHO-5) 

      Kaiser, Sabine; Kyrrestad, Henriette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-15)
      WHO-5 ble utviklet ved Psykiatrisk Center Nordsjælland i Danmark og publisert i 1998. WHO-5 er oversatt til norsk av Olaf Bakke i 2004. Selve oversettelsesprosessen er ikke dokumentert. Det foreligger ingen kommersielle rettighetshavere. WHO-5 måler trivsel og velvære og har vært benyttet i kliniske studier og som screeningverktøy for depresjon. WHO-5 kan brukes blant barn og unge fra ni år og eldre. ...
    • Måleegenskaper ved den norske versjonen av Youth Self Report (YSR) 

      Reedtz, Charlotte; Løvereide, Stine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Youth Self Report (YSR) er et av spørreskjemaene som inngår i Achenbach´s System of Empirically Based Assessment (ASEBA), i tillegg til Child Behavior Checklist (CBCL) og Teacher´s Report Form (TRF). YSR måler kompetanse, adaptiv fungering og atferdsmessige vanskeområder for aldersgruppen 11–18 år. YSR opererer med en total skår, mål på internaliserende og eksternaliserende atferd, samt åtte ulike ...
    • The meaning and making of childhoods in kinship care – young adults' narratives 

      Skoglund, Jeanette; Holtan, Amy; Thørnblad, Renee (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-01-09)
      This article draws on interviews with 26 young adults (15 women and 11 men, aged 19–29) who grew up in long-term kinship care in Norway, and explore how they portray their childhoods. Our starting point is that the foster child status provide cultural and public narratives, images and positions for the young adults to employ when interpreting childhood experiences. The question we ask is how this ...
    • The meaning of biology in the foster family narratives of young adults 

      Skoglund, Jeanette; Thørnblad, Renee; Holtan, Amy (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-12-14)
      While biological relatedness has been an issue among anthropologists for some time, the topic has gained little interest in family sociology. Recent contributions exploring how genetic thinking – the process through which biological relationships are rendered meaningful in everyday family living – shapes family life, suggest that this is about to change. This article seeks to contribute to this ...
    • Measuring promotors of school functioning: Informing school-based psychosocial support for crisis-affected students in Lebanon 

      Forsberg, June Thorvaldsen; Ghazale, Brenda; Siefeldeen, Samer; Schultz, Jon Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-07-07)
      The evolving situation in Lebanon is characterized by multiple crises that affect education and can negatively affect a student’s school-functioning and mental health. The Ministry of Education and Higher Education decided in 2019 to further intensify and upscale implementation of school-based psychosocial support. This study is a contextualization and validation of the Student Learning in ...
    • Mediating Mechanisms of the Incredible Years Teacher Classroom Management Programme 

      Tveit, Håvard Horndalen; Drugli, May Britt; Fossum, Sturla; Handegård, Bjørn Helge; Kløckner, Christian; Stenseng, Frode (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-29)
      This study examined whether, and the extent to which, the Incredible Years Teacher Classroom Management program predicted positive development of children’s emotional, behavioral, and social adjustment through changes in the child–teacher relationship. Using data from a longitudinal quasi-experimental intervention trial with a matched control condition, including 1,085 children (49.7% girls, ...
    • Mellom entusiasme og anvendelse - Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd 

      Saus, Merete; Jenssen, Toril Synnøve; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Familieråd er en familiebasert beslutningsmodell som brukes i barnevernet. Familierådsmodellen sees i lys av fremveksten av demokratisering og myndiggjørende perspektiver i barnevernet med stadig nye og endrede arbeidsoppgaver og rutiner. Familieråd brukes relativt lite i barnevernsarbeid selv om både private og offentlige aktører jevnt over er begeistret. Hensikten med denne undersøkelsen er å ...
    • A Meta-Analysis of Long-Term Outpatient Treatment Effects for Children and Adolescents with Conduct Problems 

      Fossum, Sturla; Handegård, Bjørn Helge; Adolfsen, Frode; Vis, Svein Arild; Wynn, Rolf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-05-27)
      The present meta-analytic review explored long-term treatment effects in children and adolescents, age ranging from 2 to 17 years, treated because of conduct problems. The presumed mediators were examined. Various treatments, in all 56 studies including 2589 participants, were included. 32 studies involved an untreated control condition, whereas 24 studies did not. The overall weighted effect ...
    • Native American social work – Including family and community 

      Swanson, Shanley; Nygård, Reidunn Håøy; Saus, Merete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-05)
      <i>Summary</i> - This study investigates family involvement and culturally informed social work in Native American communities. The study was conducted in Native American communities in Montana, USA. Twenty-three Native American social work professionals participated in qualitative interviews. Analyses draw on theory of historical trauma and family involvement in indigenous social. Throughout the ...
    • NAVs brukermøter med flyktninger og unge voksne 

      Douglas, Marcela; Kane, Aina Aune (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      Flyktninger og unge voksne er to ulike og sammensatte grupper, som til tross for ulikheter innad og på tvers har fellestrekk i sin livssituasjon. Et hovedfunn i dette arbeidet er at flyktninger og unge voksne til tross for ulikheter har noen av de samme utfordringene knyttet til utenforskap som gir ekstra utfordringer i møte med arbeidslivet. I dette kapitlet tar vi utgangspunkt i at det å være i ...
    • Neurodevelopmental correlates of behavioural and emotional problems in a neuropaediatric sample 

      Halvorsen, Marianne; Mathiassen, Børge; Myrbakk, Even; Brøndbo, Per Håkan; Sætrum, Ane; Steinsvik, Oddmar; Martinussen, Monica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-20)
      Most research does not address the overlap between neurodevelopmental disorders when investigating concomitant mental health problems. The purpose of the present study was to examine the association of intellectual disability (ID), autism spectrum disorder (ASD), and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) with the presence of behavioural and emotional problems after controlling for other ...
    • Neuroticism as an antecedent of abusive supervision and laissez-faire leadership in emergent leaders: The role of facets and agreeableness as a moderator 

      Fosse, Thomas Hol; Martinussen, Monica; Sørlie, Henrik; Skogstad, Anders; Martinsen, Øyvind L.; Einarsen, Ståle Valvatne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-17)
      Academic interest in the relationship between leaders' personality and subordinates’ perception of destructive leadership behavior is increasing. However, results so far have been weak, contradictory, and inconsistent to theory. Here, we examine if using facets of neuroticism, rather than the broader trait, can be more informative and increases the predictive power. Next, we explore the interplay ...