Show simple item record

dc.contributor.advisorMirjam Harkestad Olsen
dc.contributor.authorTaksgård, Anna Oliva
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:10Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:10Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractFormålet med denne dokumentanalysen av ny opplæringslov var å søke kunnskap om hvilke implikasjoner lovendringen har for elever med spesialpedagogisk behov. Jeg ønsket informasjon som kunne være nyttig for skolen, også i fremtiden. Min problemstilling var: Hvilke implikasjoner kan endringene i ny opplæringslov gi for elever med spesialpedagogisk behov? Undersøkelsens teoretiske rammeverk besto av presentasjon av sentrale begreper som spesialpedagogikk, spesialpedagogisk behov, spesialundervisning/individuelt tilrettelagt opplæring, tilpassa opplæring og inkludering. Jeg presenterer et historisk tilbakeblikk på relevant historie knyttet til spesialpedagogikkens fremvekst i Norge, og jeg redegjør for spesialpedagogikk som fagfelt, individ- og systemperspektiv og viser til ulike syn på spesialpedagogikk, For å belyse min problemstilling har jeg benyttet meg av kvalitativ metode, i form av interaksjonsanalyse som en dokumentanalyse, i analysen har jeg benyttet meg av analyseverktøyene modalitet, transitivitet og ordvalg. Videre har jeg valgt å benytte meg av en abduktiv tilnærmingsmetode med et hermeneutisk perspektiv. Resultatene i min undersøkelse viser at ny opplæringslov har styrket rettighetene til elever med spesialpedagogisk behov, gjennom endringer i loven. Kompetansekravet har også blitt mer presisert, noe som legger føringer for bedre kvalitet i skolen. Skolen står likevel overfor utfordring med å realisere ny lov, nye begreper og nye intensjoner i praksis. Endringskompetanse blir i så måte avgjørende for å møte de nye forventingene fra styringsdokumentene. Elever med spesialpedagogisk behovs opplevelse av å være inkludert i skolen blir på mange måter et svar på om lovens verdier er levd ut i klasserommet, samt om skolen oppfyller sitt samfunnsmandat. Til sist viser funnene at spesialpedagogens rolle og betydning i skolen er noe uklar, men den spesialpedagogiske kompetansen er likevel en nødvendighet. Konklusjonen viser at skolen er i stadig endring, og den nye opplæringsloven legger viktige føringer for at vi skal oppnå en inkluderende skole for alle elever som fremmer helse, trivsel og læring.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37726
dc.identifierno.uit:wiseflow:7375362:64444423
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleFra spesialundervisning til individuelt tilrettelagt opplæring
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)