Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMirjam Harkestad Olsen
dc.contributor.authorTaksgård, Anna Oliva
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:10Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:10Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractFormålet med denne dokumentanalysen av ny opplæringslov var å søke kunnskap om hvilke implikasjoner lovendringen har for elever med spesialpedagogisk behov. Jeg ønsket informasjon som kunne være nyttig for skolen, også i fremtiden. Min problemstilling var: Hvilke implikasjoner kan endringene i ny opplæringslov gi for elever med spesialpedagogisk behov? Undersøkelsens teoretiske rammeverk besto av presentasjon av sentrale begreper som spesialpedagogikk, spesialpedagogisk behov, spesialundervisning/individuelt tilrettelagt opplæring, tilpassa opplæring og inkludering. Jeg presenterer et historisk tilbakeblikk på relevant historie knyttet til spesialpedagogikkens fremvekst i Norge, og jeg redegjør for spesialpedagogikk som fagfelt, individ- og systemperspektiv og viser til ulike syn på spesialpedagogikk, For å belyse min problemstilling har jeg benyttet meg av kvalitativ metode, i form av interaksjonsanalyse som en dokumentanalyse, i analysen har jeg benyttet meg av analyseverktøyene modalitet, transitivitet og ordvalg. Videre har jeg valgt å benytte meg av en abduktiv tilnærmingsmetode med et hermeneutisk perspektiv. Resultatene i min undersøkelse viser at ny opplæringslov har styrket rettighetene til elever med spesialpedagogisk behov, gjennom endringer i loven. Kompetansekravet har også blitt mer presisert, noe som legger føringer for bedre kvalitet i skolen. Skolen står likevel overfor utfordring med å realisere ny lov, nye begreper og nye intensjoner i praksis. Endringskompetanse blir i så måte avgjørende for å møte de nye forventingene fra styringsdokumentene. Elever med spesialpedagogisk behovs opplevelse av å være inkludert i skolen blir på mange måter et svar på om lovens verdier er levd ut i klasserommet, samt om skolen oppfyller sitt samfunnsmandat. Til sist viser funnene at spesialpedagogens rolle og betydning i skolen er noe uklar, men den spesialpedagogiske kompetansen er likevel en nødvendighet. Konklusjonen viser at skolen er i stadig endring, og den nye opplæringsloven legger viktige føringer for at vi skal oppnå en inkluderende skole for alle elever som fremmer helse, trivsel og læring.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37726
dc.identifierno.uit:wiseflow:7375362:64444423
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleFra spesialundervisning til individuelt tilrettelagt opplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)