Show simple item record

dc.contributor.advisorTamara Kalandadze 
dc.contributor.authorAugustinussen, Charlotte
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:12Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:12Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan foreldre til barn med ADHD erfarer og forstår barnas bruk av kamufleringsstrategier, og hvilke konsekvenser de mener dette har for barnas psykiske helse. Kamuflering er et begrep som viser til hvordan personer forsøker å skjule eller tilpasse nevrodivergente trekk i møte med sosiale krav, og er særlig kjent fra forskning på autisme. Studien inngår som en del av det pågående forskningsprosjektet «ADHD og kamuflering» ved Høgskolen i Østfold. Problemstillingen er som følgende: «Kamuflering av ADHD-trekk: foreldres erfaringer og opplevelser». Det teoretiske rammeverket som oppgaven er forankret i bygger på forskning innen fem sentrale områder: kamuflering, ADHD og kjønn, psykisk helse, og skole- og sosial kontekst. Rammen bygger i stor grad på forskning om autisme, men fungerer som støtte for hvordan barn med andre nevroutviklingstilstander, som ADHD, også kan kamuflere symptomer i møte med miljømessige krav, og hvordan dette påvirkes av skolemiljøet og har betydning for psykisk helse. Problemstillingen belyses gjennom en kvalitativ tilnærming, og Interpretative Phenomenological Analysis (IPA), på norsk kjent som fortolkende fenomenologisk analyse, som analysetilnærming. Datagrunnlaget består av semi-strukturerte intervjuer med ti foreldre. Funnene i denne studien viser at foreldre opplever kamuflering som en gjennomgripende og belastende strategi barna bruker for å tilpasse seg sosiale og faglige forventninger. Kamuflering fremstår som en reaksjon på ytre krav, og er forbundet med emosjonell utmattelse, lav selvfølelse og psykisk belastning over tid. Studien bidrar med innsikt i et lite utforsket området og understreker behovet for mer forskning på kamuflering i sammenheng med ADHD.
dc.description.abstractThis master´s thesis explores how parents of children with ADHD experience and interpret their children´s use of camouflaging strategies, and what consequences they believe this has for the children´s mental health. Camouflaging refers to how individuals attempt to hide or adapt neurodivergent traits in response to social demands and is a concept particularly well-established in autism research. The study forms part of the ongoing research project «ADHD and Camouflaging» at Østfold University College. The research question is as follows: «Camouflaging of ADHD traits: Parents experience and perceptions» The theoretical framework is based on five key areas: camouflaging, ADHD and gender, mental health, and school and social context. While the framework draws heavily on autism research, it also serves to support an understanding of how children with other neurodevelopmental conditions, such as ADHD, may camouflage symptoms in response to environmental demands, and how these processes are influenced by the school setting and impact mental health. The research is grounded in a qualitative design, using Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) as the analytical approach. Data were collected through semi-structured interviews with ten parents. Findings suggest that parents perceive camouflaging as a pervasive and burdensome strategy their children use to meet academic and social expectations. Camouflaging appears to be a response to external pressures and is associated with emotional exhaustion, low self-esteem, and long-term psychological strain. The study contributes valuable insights into an under-researched area and highlights the need for further research on camouflaging in relation to ADHD.
dc.descriptionFull text not available
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37730
dc.identifierno.uit:wiseflow:7375362:64438683
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleBak fasaden av mestring. En kvalitativ studie om kamuflering av ADHD-trekk: sett fra foreldrenes perspektiv
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)