Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSætermo, Monica
dc.contributor.advisorKleemann, Carola
dc.contributor.authorHansen, Sofie Opgård
dc.contributor.authorSuhr, Andrea Martnes
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:22Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:22Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvilke perspektiver lærere og elever har på bruken av kunstig intelligens (KI) i norskundervisningen. For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode for å samle empiri. Analysen viser at en betydelig andel ungdomsskoleelever bruker KI-verktøy daglig. Blant de intervjuede lærerne varierer graden av egen KI-bruk, men det er enighet om at teknologien bør integreres i undervisningen, og at lærere må få nødvendig kompetanse for å veilede elevene i riktig og etisk bruk. Samtidig er det utfordrende å definere hva som faktisk utgjør riktig bruk av KI, noe funnene også tydeliggjør. Funnene viser at både lærere og elever etterspør klarere retningslinjer for hvordan KI kan implementeres i norskundervisningen, for å forebygge feil og skjult bruk blant elever. Ettersom KI er et relativt nytt felt, blir forskningen raskt utdatert etter hvert som teknologien utvikler seg videre, og vi ser derfor viktigheten av videre forskning rundt temaet.
dc.description.abstractThis master thesis explores the perspectives of teachers and students on the use of artificial intelligence (AI) in Norwegian language education. To address the research problem and thesis question, a qualitative research method was used to gather empirical data. The analysis shows that a significant number of lower secondary school students use AI tools on a daily basis. Among the interviewed teachers, the degree of personal AI usage varies, but there is a shared understanding that the technology should be integrated into teaching and that teachers must receive the necessary training to guide students in the appropriate and ethical use of AI. At the same time, it is challenging to define what actually constitutes appropriate use of AI, something the findings demonstrate. The results indicate that both teachers and students are calling for more specific guidelines on how AI can be implemented in Norwegian language education to prevent misuse and hidden use among students. Because AI is a relatively new field, research quickly becomes outdated as the technology continues to evolve, highlighting the importance of continued research on the topic.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37754
dc.identifierno.uit:wiseflow:7362439:64105993
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleKunstig intelligens (KI) i norskfaget - læreres og elevers perspektiver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)