Show simple item record

dc.contributor.advisorJan
dc.contributor.advisorNyquist Roksvold
dc.contributor.authorAhmed, Hashmat Omer
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:23Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:23Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvilken effekt undervisningsmetoden «Number Talks» har på elevers engasjement i matematikkfaget på mellomtrinnet». Formålet med studien er å undersøke hvordan en samtalebasert undervisningsmetode kan påvirke elevenes atferdsmessige, emosjonelle og kognitive engasjement i matematikkundervisningen. Oppgaven er forankret i eksisterende forskning på elevengasjement, dialogisk undervisning og matematikkdidaktikk, hvor spesielt muntlig deltakelse og holdninger til feil som læringsverktøy står sentralt. Studien anvender et kvantitativt forskningsdesign, hvor datagrunnlaget består av to spørreundersøkelser gjennomført blant elever på mellomtrinnet, henholdsvis før og etter at Number Talks ble implementert. Intervensjonen bestod av totalt fire undervisningsøkter gjennomført over en periode på to uker. I tillegg ble det gjennomført systematiske observasjoner av elevenes deltakelse under disse øktene ved hjelp av et observasjonsskjema. Resultatene fra spørreundersøkelsene indikerer en økning i elevenes rapporterte engasjement innen områdene innsats, samarbeid og trygghet knyttet til muntlig aktivitet i matematikkfaget etter bruk av Number Talks. Observasjonene viste også en økning i muntlig deltakelse og faglig kommunikasjon underveis i undervisningsøktene. Studien konkluderer med at undervisningsmetoden Number Talks har hatt en positiv effekt på elevenes atferdsmessige, emosjonelle og kognitive engasjement i matematikkfaget, særlig gjennom økt muntlig deltakelse og bedre samarbeid. Likevel understreker oppgaven at resultatene må forstås innenfor rammen av en kortvarig intervensjon, og anbefaler videre forskning med lengre intervensjonsperioder og et større utvalg elever for å styrke resultatene ytterligere.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37755
dc.identifierno.uit:wiseflow:7339009:64431306
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleHvilken effekt har Number Talks på elevengasjementet på mellomtrinnet?
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)