Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoen, Cecilie Harr
dc.contributor.authorJohansen, Markus
dc.contributor.authorJohansen, Inger-Helene
dc.date.accessioned2025-07-18T08:35:13Z
dc.date.available2025-07-18T08:35:13Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDet overordnede temaet for vår masteroppgave er friluftsliv. Hensikten med studien er å undersøke elevers opplevelser av et undervisningsopplegg i skolens nærmiljø, med bålet som læringsplattform. Vi ønsket samtidig å utforske hvilke muligheter for læring et slikt opplegg kan gi for elever i ungdomsskolen. Studiens teoretiske rammeverk er hentet fra friluftslivspedagogikk, sosiokulturell læringsteori og erfaringsbasert læring. Studien er empiridrevet og datagrunnlaget ble samlet inn ved bruk av kvalitativ metode, der vi har 1) utviklet og gjennomført et undervisningsopplegg innenfor kroppsøvingsfaget, 2) benyttet oss av observasjonsmetoden Critical Incident Technique, 3) gjennomført semistrukturerte gruppeintervju med elevene og 4) analysert datamaterialet ved bruk av refleksiv tematisk analyse. Funnene i studien viser at bålet skaper mening med undervisningen, fordi det bidrar til meningsfull læring, autentiske opplevelser og god stemning. Elevene gjorde konkurranse til en del av undervisningen, som kan være en drivkraft dersom det anvendes med en hensiktsmessig pedagogisk tilnærming. Videre gir elevene uttrykk for manglende erfaring med praktiske friluftslivferdigheter. Av den grunn omtales det som motiverende å få utføre slike oppgaver selv, for eksempel prosessen med å lage bål. Friluftsliv, i dette tilfellet med bålet som sentralt innhold, bidrar til en fellesskapsfølelse og en pause fra det elevene omtaler som «vanlig skole». Til tross for en klar overvekt av positive opplevelser viser våre funn også at enkelte ser friluftslivsundervisningen som meningsløs. Studiens funn viser at undervisningsopplegget skapte muligheter for læring ved å la elevene være aktive deltakere i egen læringsprosess. De utviklet konkrete praktiske friluftslivskunnskaper og ferdigheter, blant annet kløyving av ved og matlaging på bål. Samarbeid var en sentral faktor, hvor elevene lærte av hverandre. Videre er det sentralt hvordan kroppsøvingslærerens rolle som veileder er en forutsetning for elevenes læring. Studien belyser viktigheten av å prioritere friluftsliv som innhold i kroppsøvingsundervisningen, hvor bålet som læringsplattform legger til rette for mer enn bare praktiske ferdigheter. Bålet kan benyttes som aktør for et samlingsted og en mestringsarena, hvor elevene får muligheten til å utforske og lære i et fellesskap. Nøkkelord: Kroppsøving, friluftsliv, nærmiljø, elever, opplevelser og læring
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37774
dc.identifierno.uit:wiseflow:7343261:64103188
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.title"Vi kan jo ikke akkurat snakke om livet midt i en runde volleyball liksom". Friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen: En kvalitativ studie av elevers opplevelser med bålet som læringsplattform
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)