dc.contributor.advisor | Manshadi, Saeed Dehghan | |
dc.contributor.author | Lilleberg, Miriam | |
dc.contributor.author | Shanker, Taja Mari | |
dc.date.accessioned | 2025-07-19T08:35:17Z | |
dc.date.available | 2025-07-19T08:35:17Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Denne kvalitative studien undersøker hvordan fem ulike matematikklærere forstår begrepet utforske og hva det innebærer i matematikkfaget i skolen. Begge begrepene har vi fått kunnskap om og kjennskap til gjennom vårt studieløp, samtidig som vi begge har erfart at begrepene har vært utfordrende å definere. Utforsking i seg selv kunne vi umiddelbart koble til hvordan barn utforsker omstendighetene sine, noe som skjer så naturlig i deres tilnærming. Samtidig opplevde vi at begrepets betydning i matematikk var veldig uklart, da erfaringene våre tilsa at barn ikke alltid har en like naturlig tilnærming til å utforske i matematikkfaget.
Det beskrives å være lærernes ansvar å tolke læreplanens innhold (NOU 2014:7, 2014, s. 12), der begrepet utforske har høy frekvens i læreplanen for matematikk. Denne hyppige bruken av begrepet tolket vi som at dette er noe vi ville bli pliktig til å inkludere i vår egen matematikkundervisning etter endt studie, og på grunn av egen usikkerhet knyttet utforsking og utforskende undervisning, ønsket vi å fordype oss i temaet utforskende matematikk. Målet vårt med studien var å komme i dybden i ulike læreres tolkning og forståelse for begrepene, ikke å sammenlikne om deres forståelse samsvarte med hvordan de praktiserte utforsking i matematikkundervisningen. Med dette som utgangspunkt valgte vi å kun benytte oss av intervju som metode, der vi samlet inn data for å kunne besvare følgende problemstilling:
Hvordan forstår lærere «utforsking» i matematikkfaget?
Funnene fra studien viste at alle lærerne hadde en forståelse for begrepet utforske som samsvarte med definisjonen og beskrivelsen av begrepet i læreplanverket. Lærerne var også kjent med utforskende undervisning i matematikk, men der mengden bruk av undervisningsformen varierte blant lærerne. Det ble samlet sett trukket frem både fordeler og utfordringer med undervisningsformen, samt flere elementer som lærerne anså som avgjørende for at en undervisning kunne betegnes som utforskende. Elementene som ble nevnt peker på at utforsking er mangesidig og avhenger av både innhold, struktur og samspill i undervisningen. Flere av lærerne forteller at de velger å bruke tradisjonell undervisning fremfor utforskende undervisning i matematikk, der deres valg av undervisningsform er basert på individuell tro på hvordan elevene lærer matematikk.
Nøkkelord: Utforsking, utforskende matematikkundervisning, Inquiry-based learning, tradisjonell undervisning, evidensbasert undervisning, LK20, lærernes kompetanse, profesjonell utvikling | |
dc.description.abstract | This qualitative study explores how five different mathematics teachers understand the concepts of the term explore and what it entails in the mathematics subject. We are familiar with both terms through our teacher education program, yet we have experienced that the concepts can be challenging to define. Initially, we associated exploration with how children naturally explore their surroundings, a process that seems intuitive in their everyday behaviour. At the same time, we found the concept’s meaning within mathematics to be quite unclear, as our experience suggested that children do not always approach mathematics in an equally natural or exploratory way.
It is described as the teacher’s responsibility to interpret the curriculum’s content (NOU 2014:7, 2014, p. 12), and the term explore appears frequently in the mathematics curriculum. We interpreted this high frequency as an indication that we would be expected to incorporate this method as mathematics teachers after completing our education. Due to our own uncertainty around the meaning of exploration and inquiry-based instruction, we wanted to delve deeper into the theme of exploratory mathematics. The goal of our study was to gain deeper insight into various teachers’ interpretations and understandings of the concepts, rather than comparing how their understanding aligned with their actual classroom practice. Based on this, we chose to use interviews as our sole method for collecting data to answer the following research question:
How do teachers understand exploration in the mathematics subject?
The findings from the study showed that all the teachers had an understanding of the concept explore that aligned with the definitions and descriptions found in the current curriculum. The teachers were also familiar with inquiry-based mathematics instruction, although the extent of its use varied. Overall, they described both advantages and challenges with the approach, as well as several elements they considered essential for teaching to be characterized as exploratory. These elements suggest that exploration is multifaceted and depends on content, structure, and classroom interaction. Several of the teachers stated that they preferred traditional instruction over exploratory mathematics teaching, and that their choice of teaching method was based on their personal beliefs about how students learn mathematics.
Keywords: exploration, inquiry-based mathematics teaching, inquiry-based learning, traditional teaching, evidence-based learning, LK20, teacher competence, professional development | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37787 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7333515:64342932 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Utforsking på læreplanen: En kvalitativ studie av fem læreres perspektiver på utforsking i matematikkfaget | |
dc.type | Master thesis | |