dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Lyder, Erica Nathalie | |
dc.date.accessioned | 2025-07-22T08:35:28Z | |
dc.date.available | 2025-07-22T08:35:28Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Denne kvalitative studien tar for seg syv matematikklærere sine undervisningsstrategier i matematikk med programmering som verktøy. Hensikten er å få kunnskap om hvordan lærere jobber når de skal integrere programmering i matematikkundervisning for å kunne bruke det som et digitalt verktøy, på lik linje som en i dag bruker blant annet GeoGebra og Excel. Problemstillingen er Hvordan beskriver matematikklærere sine strategier for å undervise i matematikk ved hjelp av programmering? For å finne ut av dette har jeg brukt intervju som metode.
Bakgrunnen for studien er at programmering er blitt en del av læreplanen og egne erfaringer rundt dette viser seg at det har gitt noen utfordringer. For å belyse problemstillingen har jeg brukt teorier som kan knyttes til den. Teori i studien er teori om undervisningskunnskaper, teknologi, programmering, læreplanen og tidligere studier som beskriver utfordringer med å ha innført programmering i læreplanen.
Analysen av datamaterialet viser at deltagernes undervisningsstrategier ved bruk av programmering som digitalt verktøy henger sammen med hvilke kunnskaper som er viktige for en lærer å ha. Lærerne mener at det er viktig å ha både fagkunnskaper, didaktiske kunnskaper og teknologiske kunnskaper for å kunne lykkes med å bruke programmering som verktøy i matematikkundervisning. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37801 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7333515:64343108 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Lærernes undervisningsstrategier i møte med programmering | |
dc.type | Master thesis | |