Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Silje S.
dc.contributor.advisorKleemann, Carola B.
dc.contributor.authorSamuelsen, Telma
dc.date.accessioned2025-07-22T08:35:28Z
dc.date.available2025-07-22T08:35:28Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne oppgaven presenterer jeg skisser for hvordan læremidlene i norskfaget kunne vært utforma for å speile læreplanverkets intensjoner om å inkludere samer i et mangfoldig «vi». Arbeidet gis form gjennom å bygge forståelse i tre deler. Hver del tar sikte på å svare på et forskningsspørsmål: Det første spørsmålet: Hva vi vet om samiske emner i læremidler for norskfaget svarer jeg på gjennom å oppsummere hva den nyeste forskninga på samiske emner i læremidler har funnet. Dette kan sammenfattes med at det er mulig å se en gradvis nyansering i hvordan samiske emner behandles i læremidlene i norsk skole, men samiske emner har fremdeles en marginal plass i læremidlene, det preges av en norsk majoritetsforståelse av «det samiske» og det er fremdeles stort rom for forbedring. Det andre spørsmålet: hvordan vi kan forstå utvalget og organiseringa av samisk fagstoff i læremidler i norskfaget i et språkideologisk og indigeniserende rammeverk svarer jeg på gjennom å gjøre en læremiddelanalyse av norsklæreverket Salto 5-7 fra Gyldendal forlag. Gjennom å trekke på kritisk diskursanalyse som forskningsmetode og se funnene i lys av samisk kunnskapsforståelse, Irvine og Gals (2000) språkideologiske rammeverk og et rammeverk for indigenisering av undervisning basert urfolkspedagogisk forståelse av mainstreaming/whitestreaming og andregjøring og Torjer A. Olsens (2017) kategorier fravær, inkludering og indigenisering i mainstreamundervisning får jeg en forståelse for hvordan den eksisterende strukturen i læreverket kommer i konflikt med målet om å integrere samiske perspektiver på en meningsfylt og relevant måte. Mine funn samsvarer med funnene fra tidligere forskning i at samiske emner fremdeles har en marginal plass, at det preges av en norsk masjoritetsforståelse og at det er stort rom for forbedring. Det tredje og siste spørsmålet: hvordan læremidlene kunne vært uforma og formulert for å sikre at samiske perspektiver oppfattes som meningsfylt og relevant for samiske og ikke-samiske elever, svarer jeg på ved å gjøre en aksjon der jeg bearbeider og forfatter læremiddeltekster basert på erfaringene fra de to første delene. Jeg konkluderer med at det er mulig å utforme læremidler som tar utgangspunkt i samiske perspektiver, som integrerer samiske emner på måter som oppfattes som meningsfylt og relevant for både samiske og ikke-samiske elever, men det krever store endringer i læremidlenes struktur og tekstpraksis.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37803
dc.identifierno.uit:wiseflow:7362439:64441501
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleDrømmen om samisk i norsklæreverkene
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)